Smoothies! Lekker en gezond

Een smoothie is een verfrissende drank op basis van vers gepureerd fruit, dat wordt ‘aangedikt’ met ijsschaafsel, banaan of (tegenstrijdig met zijn oorsprong) yoghurt. De smoothie op basis van yoghurt is in Nederland het meest bekend als ‘smoothie’, dranken op basis van ijsschaafsel worden meestal ‘slush puppies’ genoemd.

[author] [author_image timthumb=’on’]http://www.energy-life.nl/wp-content/uploads/2011/10/mango-lassi.jpg[/author_image] [author_info]Het recept voor een Mango Lassi Smoothie: 1/2 liter volle yoghurt, 1/2 liter ijskoud water, 3 ijsklontjes, 2 eetlepels suiker,  in stukjes gesneden mango. Doe de yoghurt in de blender of keukenmachine en voeg alle ingrediënten toe en meng het tot een gladde smoothie. Eventueel extra suiker naar smaak toevoegen. Bron AH recepten[/author_info] [/author]

Waar komt de smoothie vandaan?

Smoothies vinden hun oorsprong in warme landen, zoals Indie, Maleisië, de Middellandse zee en het Midden Oosten, waar de smoothies worden gemaakt met vruchten, yoghurt en honing. Mango Lassi is een typische en overlekkere smoothie! In plaats van melk of room producten wordt ook water gebruikt: wat zulke smoothie recepten dan weer tot dieet recepten maken. Smoothie recepten zijn vooral gezond, snel klaar en koel op een warme dag. U kunt ingevroren fruit gebuiken om uw smoothie recepten nog sneller klaar te maken.

Smoothies maken is niet moeilijk, maar met de volgende tips, truukjes en ideeën in het achterhoofd wordt het nog gemakkelijker.

Gebruik bevroren fruit

Het staat niet vermeld op alle recepten, maar als je op voorhand je fruit ingevroren hebt, zal je smoothie dikker en kouder blijven aanvoelen. Grote stukken fruit zoals banaan of meloen kan je beter in stukken snijden voor je ze in de vriezer plaatst, zo kan je ze gemakkelijker bewerken achteraf. Eens het fruit bevroren is kan je het allemaal samen in een vrieszak steken.

Om je smoothie zo gezond mogelijk te houden

Er zijn veel mogelijkheden om het vetgehalte van je smoothie binnen de perken te houden. Zo kan je bijvoorbeeld sojamelk gebruiken ipv gewone melk, yoghurtijs gebruiken ipv roomijs en je kan voedingssupplementen toevoegen zoals tarwekiemen of eiwitpoeder.

 

Niet dik genoeg?

Als je smoothie niet dik genoeg is, kan je best nog enkele ijsblokjes aan het recept toevoegen. (eventueel kan je experimenteren met ijsblokjes die al een smaakje hebben)

Maak je smoothies op voorhand

Aangezien het drankje populair is bij drukke zakenmensen, die niet altijd de tijd hebben om rustig te eten, is het enorm handig dat je het op voorhand kan klaarmaken. Je kan je smoothie net zoals de ingrediënten invriezen. Pas wel op dat je smoothie ruimte nodig zal hebben omdat de kans groot is dat de volume toeneemt bij het invriezen.

Verzorg je blender

– Plaats liefst eerst de vloeistoffen in de blender zodat hij niet blokkeert als je grote stukken fruit mixt.
– Reinig hem na elk gebruik.
– Voeg je ingrediënten een per een toe, maak gebruik van je blender na elke toevoeging.

Mijn smoothie heeft na enige tijd een andere kleur gekregen

Smoothies zijn op hun best wanneer ze vers worden opgediend. Als je ze toch op voorhand moet maken, zal je zien dat sommige smoothies na 20 minuutjes al beginnen te schiften. Als dat gebeurt roert u even in de smoothie of plaatst u hem terug in de blender (1 minuut) zodat hij zijn smeuïge, gladde structuur weer terugkrijgt.

De 4 basis regels voor de juiste smoothie

Nadat je wat geëxperimenteerd hebt met verschillende recepten zult je ongetwijfeld een ‘lievelingssmoothie’ hebben. Het is echt niet nodig om 400 verschillende recepten ergens te gaan downloaden en die dan allemaal uit te testen.

Wil je zelf smoothies maken, houd je dan aan deze 4 basisregels:

Tip 1: Vloeistoffen
Begin altijd met één of twee kopjes vloeistof, zoals bvb. sojamelk. Deze is superieur aan gewone melk en is rijk aan proteïnen, calcium, enz… en blijft doorgaans langer vers. Bovendien bevat soja melk geen lactose en cholesterol. U kunt natuurlijk ook fruitsap gebruiken, maar let er op dat ze geen toegevoegde suikers bevatten.

Tip 2: Poeders
Afhankelijk van uw voedingspatroon, kunt u ook proteïne poeder toevoegen aan uw smoothie. Wij raden aan om geen poeders te gebruiken die aspartaam bevatten. Er zijn veel populaire merken op de markt, met verschillende smaken. (vanille is aangeraden voor fruitsmoothies)

Tip 3: Groenten & Fruit
Nadat u wat geëxperimenteerd heeft, zult u al snel ondervinden welke groenten- en fruitsoorten u best kunt mengen om een smakelijke smoothie te bekomen. U zult merken dat sommige combinaties gewoonweg lekkerder zijn, de smoothie een betere structuur geven, of een smakelijker kleur, enz… Nieuwe combinaties uitproberen is een leuk tijdverdrijf en een voortdurend proces naargelang de seizoenen wisselen.

Tip 4: IJs
Als u meer vers fruit gebruikt dan bevroren fruit is het aanbevolen om een paar extra ijsblokjes toe te voegen aan uw smoothie. Uw smoothie krijgt zo een betere textuur, is frisser en smaakt bovendien heerlijk.

De blender:
Plaats de groenten of het fruit in de blender, pureer alles en laat de blender dan nog 10 à 15 seconden verder mixen tot de vloeistof volledig rond circuleert. De vloeistof moet als het ware van boven terug naar onder ‘dwarrelen’. Dit kan ongeveer 45 seconden duren, afhankelijk van de grootte van de blender en de hoeveelheid in de kan.

Vul de kan van uw blender niet helemaal of u zult nooit het ‘dwarreleffect’ bereiken, zelfs niet met de krachtigste motor. U moet er net genoeg sap en groenten/fruit indoen zodat u in 30 – 45 seconden een goed circulerende vloeistof verkrijgt.

Zoals je ziet is smoothies maken heel eenvoudig. Have fun!

Tom Hoekjan

In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met hardlopen en doet dan ook met enige regelmaat mee aan hardloopwedstrijden. Hardlopen blijft voor hem een hobby, een podiumplaats zit er dus helaas niet in. Door zijn werkervaring als hulpkok weet hij ook hoe je een makkelijke en gezonde maaltijd op tafel kan zetten.

Google+