Optimaal zicht met goede voeding

Worteltjes zijn gezond en goed voor je ogen! Een wijsheid die bij velen reeds bekend is. Dit komt door de grote hoeveelheid Vitamine A en dit vooral in de vorm van beta-caroteen bevat. En wat is belangrijk voor een goed functioneren van de ogen? Juist, Vitamine A. Vitamine A is naast het goed functioneren van de ogen overdag, met name belangrijk voor het aanpassen van de ogen aan het donker. Een langdurig tekort aan vitamine A kan zelfs leiden tot nachtblindheid.

Maar welke voedselsoorten zijn nu nog meer goed om je ogen weer die boost te geven na vele lange dagen achter je computer? We zetten een selectie op een rij.

Zalm is goed voor je ogen.

Zalm is met name goed in het voorkomen van prikkende droge ogen. Meer dan 10 uur per dag besteden achter je computer is niet alleen slecht voor je sociale leven , maar ook voor je oogspieren. Het knipperniveau van je ogen daalt met een derde na een inspanning als deze, zegt opticiën Nick Atkins. Deze problemen kunnen echter teniet gedaan worden door voldoende astaxanthin tot je te nemen. Japanse onderzoekers van de Toyama Universiteit concludeerden een 54% afname in oogvermoeidheid na het innemen van 5 mg van deze stof per maand. Een gemiddeld zalm filetje is al voldoende om genoeg astaxanthin binnen te krijgen.

[author] [author_image timthumb=’on’]http://www.energy-life.nl/wp-content/uploads/2011/12/Coco-chanel.jpg[/author_image] [author_info]“De enige mooie ogen zijn die, welke je vol tederheid aankijken.” Coco Chanel – Frans Couturier, 1883 -1971[/author_info] [/author]

 

Mais als bescherming voor je ogen.

Zeaxanthin is een antioxidant dat werkt als een beschermende spons voor je ogen. Hierbij absorbeert het overtollig licht en beschermt het je zo van het beschermen van je ooglens. In een studie gedaan door de Medische school van Harvard bleek dat een zeaxanthin verrijkt dieet schade door overtollige blootstelling aan licht voorkomt. Slechts 100 gram zoete maïs geeft je genoeg bescherming voor een typisch Britse winterdag.

Rode KoolNeutraliseer rookschade met rode druiven

Een fles wijn bevat slechts 1.6 mg van de antioxidant resveratrol, maar het drinken van wijn is toch zeker de moeite waard wanneer je onder rokers bent. Je ogen ondervinden namelijk veel oxidatie stress van de rook, wat wordt veroorzaakt door acroline, een schadelijke stof in tabaksrook. Een studie uitgevoerd door The Journal of Ocular Pharmacology and Therapeutics toonde aan dat de antioxidant er voor zorgde dat de schade door rook aan je ogen wordt vertraagd. Een goed excuus dus om rode wijn te drinken in de buurt van rokers.

Eet rode kool om rustiger wakker te worden

Voorkom dichtgeknepen ogen bij het ontwaken door rode kool te eten. Jawel, het bevat namelijk cyanide en dat helpt je ogen in het regenereren van rhodopsin. Aldus the Journal of Agricultural and Food Chemistry. Dit is een pigment dat afgebroken wordt wanneer je spontaan wordt geconfronteerd met licht; en dus de reden dat je stopt met kijken en knippert met je ogen als het licht aangaat. Het eten van voldoende rode kool zal er voor zorgen dat dit effect minder heftig zal zijn. De felle zonnestralen op je gezicht in de ochtend zullen ineens veel comfortabeler voelen.

Tom Hoekjan

In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met hardlopen en doet dan ook met enige regelmaat mee aan hardloopwedstrijden. Hardlopen blijft voor hem een hobby, een podiumplaats zit er dus helaas niet in. Door zijn werkervaring als hulpkok weet hij ook hoe je een makkelijke en gezonde maaltijd op tafel kan zetten.

Google+