Is een drinkontbijt een echt ontbijt?

Iemand die ik ken neemt het dagelijks een pakje drinkontbijt. Want een boterham krijgt hij niet naar binnen. Het drinkt makkelijk weg en je hebt dan toch iets in je maag, zegt hij. Daar valt natuurlijk geen speld tussen te krijgen. Maar is een drinkontbijt nu een volwaardig, gezond ontbijt?

Wat zit er in een gezond ontbijt?

Daarvoor moeten we eerst weten wat er in een gezond ontbijt hoort te zitten. Volgens het Voedingscentrum is dat een graanproduct, wat zuivel en fruit. In graanproducten zoals brood en muesli zitten voedingsvezels en die heb je nodig om lang een verzadigd gevoel te houden. Voor het zuivelproduct adviseert het Voedingscentrum magere zuivelvarianten, dus halfvolle of magere melk of kwark of yoghurt. En wat het fruit betreft: in plaats van een stukje fruit zo op te eten of door de yoghurt te lepelen, kun je ook een glas ongezoet vruchtensap drinken. Als je ‘s ochtends eten echt lastig vindt dan is het advies om een boterham mee te nemen voor later op de ochtend.

Granen, zuivel en fruit dus. Ik heb een veel verkochte soort drinkontbijt genomen van Campina, die toepasselijk Goedemorgen! heet om deze langs de meetlat van het Voedingsbureau te leggen. “Goedemorgen Original Aardbei-Sinaasappel is een friszure zuiveldrank met vruchtensap, granen en extra calcium, verkrijgbaar in een 500 ml en 1 literversie,” staat er op de site bij productinformatie. Op het eerste gezicht lijken daar de granen, zuivel en fruit dus netjes in terug te komen. Kijkend naar de precieze ingrediëntenlijst, valt op dat de twee belangrijkste bestanddelen van het drinkontbijt melk met een vetgehalte van 0,9% en suiker zijn. Er zit 1% vruchtensap in. Bij de voedingswaarde geeft Campina op dat er 1 gram voedingsvezel per 100 gram in het product zit.

Voedingscentrum ontbijt

Hoe verhoudt dit zich nu tot het verantwoorde ontbijt van het Voedingscentrum? In een bruine boterham zit gemiddeld 2 gram vezels en in fruit gemiddeld 1 a 2 gram. Wanneer je de 500 milliliter versie van Goedemorgen! drinkt dan eet je 5 gram vezels, dus pakweg de vezels van 2 boterhammen en een stukje fruit. Ook de zuivel is op orde. Melk met een vetgehalte van 0,9% is magere melk. Waar ik wel van schrik is de hoeveelheid suiker: in een pak van 500 milliliter zit 42 gram suiker. Maar als ik het dan ga vergelijken met de hoeveelheid suiker in een glas ongezoet vruchtensap, want dat mogen we immers bij het ontbijt nemen van het Voedingscentrum, en dan kom ik op ongeveer dezelfde suikergehaltes. Het is natuurlijk wel zo dat je, als je een glas vruchtensap neemt, je waarschijnlijk geen halve liter drinkt, en dus krijg je met het ontbijt van het Voedingscentrum minder suikers binnen dan bij het consumeren van een halve liter Goedemorgen! Drinkontbijt.

Een pakje van 500 milliliter Goedemorgen Drinkontbijt levert verder 300 calorieën. Dat is weinig om een ochtend door te komen. Een ontbijt van twee bruine boterhammen belegd met boter en ham, en een glas melk, levert 400 calorieën.

Drinkontbijt versus geen ontbijt

De vraag of een drinkontbijt een volwaardig, gezond ontbijt is kunnen we dus niet volmondig met ‘ja’ beantwoorden. Dat komt aan de ene kant door het relatief hoge suikergehalte en aan de andere kant door de lage voedingswaarde. Maar ik denk dat het lage aantal calorieën voor veel mensen juist is wat ze willen, want ze krijgen ‘s ochtends immers dat volwaardige gezonde ontbijt niet naar binnen! Een drinkontbijt is dan helemaal niet zo’n slechte keuze. Alles overziend moet je het nuttigen van een drinkontbijt in mijn ogen niet vergelijken met het eten van een gezond ontbijt met verse producten, maar met níet ontbijten. Dan valt de vergelijking positief uit voor het drinkontbijt.

Alette Jurgens-van Bentum

Alette Jurgens-van Bentum (1972) is Neerlandicus, wekelijks bezoeker van de sportschool en schrijfster van het autobiografische boek TIKA. Met enige regelmaat zal ze op Energy+ Life bloggen over haar visie op gezondheid, sporten en voeding.

Google+