Ga eens druiven plukken!

Als ik vanuit mijn raam naar de gevel van de overbuurman kijk, dan zie ik daar een druivenrank vier meter omhoog slingeren. Zo rond deze tijd hangen daar trossen aan met grote blauwe druiven, die dan op het juiste moment door de buurman worden geoogst met een snoeischaar op een stok. Hij laat altijd wat trossen hangen voor de vogels, wat sympathiek is. En eens in de zoveel tijd worden alle buren verblijd met een flesje zelfgestookte grappa.

Ook bij de Turkse groenteboer, waar ik mijn boodschappen doe, liggen de druiven hoog opgestapeld in de kisten. Het geeft een rijk gevoel om zo’n enorme tros mee naar huis te nemen en daar beetje bij beetje op te snoepen.

Druiven zijn gezond!

Druiven eten is zeer aan te bevelen. Ze zijn rijk aan druivensuiker en leveren dus op korte termijn energie. Daarnaast bevatten ze veel vitaminen, mineralen en polyfenolen die goed zijn voor hart- en bloedvaten. Blauwe druiven hebben iets meer anti-oxidanten in de schil dan witte druiven, deze anti-oxidanten bevorderen de bloedsomloop. Druiven stimuleren de spijsvertering, de voedselopname, en de schillen en pitten zijn goed voor de stoelgang. Het enige wat in te brengen valt tegen de druif, is dat ze veel suikers bevat, namelijk 15 tot 18 gram per 100 gram, terwijl een appel bijvoorbeeld maar 12 gram suiker bevat per 100 gram. Maar dat is dan ook het enige. De druif rules.

Uit het bovenstaande kun je al aflezen dat druiven heel goed passen in een gezond voedingspatroon. Maar het blijkt ook andersom te werken: mensen die regelmatig druiven eten, hebben over het algemeen een gezondere manier van eten dan mensen die nooit een druifje consumeren. Dat blijkt uit een onderzoek van de Academy of Nutrition and Dietetics in Philadelphia. Tussen 2003 en 2008 werd in Amerika het eetpatroon van bijna 22000 mensen in kaart gebracht. Op basis van die gegevens heeft men nu geconcludeerd dat mensen die druiven eten, ook vaker groenten, volkoren producten, zaden en noten eten. Zij krijgen bovendien minder cholesterol en verzadigd vet binnen vergeleken met mensen die weinig tot geen druiven eten.

Deze conclusies gelden niet alleen voor mensen die druiven eten, maar ook voor mensen die druivensap drinken of mensen die rozijnen eten. Rozijnen hebben alle goede eigenschappen van druiven. Het enige punt waarop ze afwijken betreft het suikergehalte. Dat is vrij hoog, 84 gram per 100 gram. Van druiven kun je dus wat vrijer snoepen dan van rozijnen.

Druiven plukken

Wat natuurlijk ook heel gezond is, is druiven plukken! En dan bedoel ik niet met een snoeischaar de rank aan de gevel van trossen ontdoen, maar het echte werk: druiven plukken in een wijngaard. Je bent de hele dag buiten, en doet fysiek pittig werk, maar dit is juist heel ontspannend voor de geest. De sfeer schijnt tijdens de druivenpluk geweldig te zijn. Er bestaan verschillende bemiddelingsbureaus tussen plukkers en buitenlandse wijnboeren. Plukken kan in Frankrijk, Duitsland, en Italië, maar ook in eigen land. Veel Nederlandse wijngaarden zijn open voor het publiek, je kunt er bijvoorbeeld in het weekend een rondleiding krijgen. Daarnaast is er een aantal wijngaarden waar je mee kunt helpen met de pluk, er worden dan speciale plukkersdagen georganiseerd, of je kunt “vriend” van de wijngaard worden, waarna je betrokken wordt bij het volledige kweekproces. Inclusief druiven plukken!

Alette Jurgens-van Bentum

Alette Jurgens-van Bentum (1972) is Neerlandicus, wekelijks bezoeker van de sportschool en schrijfster van het autobiografische boek TIKA. Met enige regelmaat zal ze op Energy+ Life bloggen over haar visie op gezondheid, sporten en voeding.

Google+ 

  • floyd

    leerzaam stukje, ik ga nog meer druiven eten Alette ….