Afvallen door slim in te kopen

De vakantie is voorbij en er mogen bij mij wel weer wat kilootjes af. Veel mensen zullen het herkennen. In het buitenland eet je toch anders, op vakantie wil je niet te streng zijn voor jezelf, enzovoorts. Nu heb ik een zeer praktisch boek, dat geen dieet is, maar dat het aanzet tot gezondere eetgewoontes. Daar ben ik in het verleden al eens flink mee afgevallen, ik raakte zes kilo in twee maanden kwijt en die bleven er ook af. Het is wel zo dat ik na die twee maanden werkelijk snakte naar een stuk kaas. En naar drop, en een koekje zo nu en dan, en een nootje of een chipje.

Het is de bedoeling van het boek om een gedragsverandering te bewerkstelligen, dat je het gezonde eten tot in de eeuwigheid volhoudt. Maar dat werkt bij mij niet, want ik wil de kaas niet afzweren. En de rookworst niet, en de spareribs niet, en zo veel niet. Dus kom ik langzaam weer aan, en dan volgt onvermijdelijk het moment dat ik denk: er mogen wel weer wat kilootjes af. En dan pak ik het boek uit de kast. Er staan weekmenu’s in, allemaal gezond en heel erg lekker. Inclusief gezonde tussendoortjes. Helaas is het boek niet zo praktisch. Dan mag je bijvoorbeeld als tussendoortje vier toastjes met filet americain, maar dat beleg komt die week niet meer terug. Dus zit je met de rest van die filet americain, tenzij je huisgenoten het opeten, maar die heeft niet iedereen. Als je je strikt aan het weekmenu zou houden, dan zou er veel de vuilnisbak in gaan.

Daarom heb ik iets anders bedacht om af te vallen. Mijn houvast blijft wel het boek. De basis van die weekmenu’s is dat je goed moet ontbijten, met én brood én zuivel én fruit. Voor de lunch hetzelfde verhaal. Het avondeten bestaat uit heel veel groente, een beetje vlees of vis of vleesvervanger en iets uit de categorie pasta, rijst, aardappels, couscous. En dan mag je per dag drie gezonde tussendoortjes, wat varieert van een appel tot een bruine boterham met roerei.

Ik heb besloten om het boek wel te gebruiken, maar om de volgorde om te draaien. In plaats van dat ik begin bij de menu’s in het boek, begin ik bij de groenteman. Ik sla flink wat sinaasappels en bananen in voor ontbijtsmoothies, dan heb ik in één keer mijn zuivel en mijn fruit. Een sinaasappel-banaan smoothie maak je overigens door een sinaasappel uit te persen, een banaan in stukjes te snijden, en dit met yoghurt met de staafmixer te pureren. Verder koop ik zoveel tomaten, paprika’s, witte kool, rode bieten, venkel, appels, en wortels, als dat ik denk dat ik opkrijg in een week. Deze groente stal ik mooi uit in schalen op de keukentafel. Rijst, macaroni en aardappels liggen gewoon in de kast. Dan hoef ik alleen nog maar iedere dag het vlees of de vleesvervanger te halen, en dan heb ik alles voor een gezonde maaltijd in huis. Zodra ik even niet weet wat ik moet bereiden met al die groente, pak ik het boek erbij, want zoals ik hierboven al zei, het is een leuk boek ter inspiratie.

Omdat alles al klaarligt hoef ik niet tegen etenstijd met een lege maag naar de supermarkt, om daar iets makkelijks te kopen en meteen maar even een zak chips in mijn mandje te gooien, en een Bounty voor onderweg naar huis. Afvallen door slim in te kopen – voor mij werkt het goed.

Alette Jurgens-van Bentum

Alette Jurgens-van Bentum (1972) is Neerlandicus, wekelijks bezoeker van de sportschool en schrijfster van het autobiografische boek TIKA. Met enige regelmaat zal ze op Energy+ Life bloggen over haar visie op gezondheid, sporten en voeding.

Google+