Groene appel etenEten is één van de primaire levensbehoefte van de mens. Naast het feit dat eten van belang is om in leven te blijven, gaat eten vaak ook samen met gezelligheid. Gewoon even een hapje eten met vrienden en familie of bij een wijntje een lekker borrelhapje nemen. De laatste jaren neemt het aantal mensen dat leidt aan enige vorm van overgewicht toe in Nederland. Ruim de helft van de Nederlanders weegt nu teveel, terwijl dit jaren geleden nog maar 1 op de 3 Nederlanders was.

 

Wat is overgewicht?

Mensen krijgen overgewicht op het moment dat ze te veel calorieën binnen krijgen voor wat zij per dag verbruiken. Voor een man geldt een maximum van circa 2500 calorieën, voor een vrouw circa 2000 calorieën per dag. Overgewicht zorgt er niet alleen voor dat je minder lekker in je vel zit, maar kan uiteindelijk ook leiden tot verschillende medische klachten:

  • Diabetes
  • Verhoogd cholesterolgehalte
  • Slaapstoornissen
  • Klachten aan de rug en knieën
  • Hoge bloeddruk en kortademigheid

Om dit te voorkomen is het belangrijk dat je naast veel bewegen, lekker, maar bovenal gezond eet. Gezond eten zorgt ervoor dat je eerder op het gewicht komt wat bij jou past en je lichaam in een betere, gezondere staat is. Hierdoor zal je uiteindelijk beter in je vel zitten en meer energie hebben om te leven.

Eet om te leven

Gezond eten is een essentieel onderdeel om te kunnen volharden in een gezonde levensstijl. De voedingsstoffen in gezond eten zorgen ervoor dat je meer energie hebt en beter in je vel zit. Hierdoor kun je beter een drukke en snelle levensstijl volhouden. Gevarieerd eten staat aan de basis van gezonde voeding. Door gevarieerd te eten, haal je de meeste vitaminen en mineralen uit je eten die van belang zijn om je lichaam gezond te houden. Het Voedingscentrum heeft de ‘Schaal van Vijf’ uitgevonden, zodat men gemakkelijk kan zien hoe ze gezond en gevarieerd kunnen eten.

De Schaal van Vijf

Een gevarieerde maaltijd bestaat uit een product uit elke schaal. Naast het belang van gevarieerd eten, geeft het Voedingscentrum ook aan dat het belangrijk is om niet te veel te eten en daarbij te bewegen, minder verzadigd vet eten en veel groente, fruit en brood eten. Gezond eten, kan ook lekker zijn, maar het belangrijkste is dat je een goede balans vindt tussen gezond en minder gezond eten. Als je slim kiest uit de Schaal van Vijf, kun je gezond genieten van eten en drinken dat je lekker vindt. De vijf schalen zijn

  • Groente en fruit
  • Brood, granen, rijst, pasta
  • Zuivel, eiwitten, vlees, vis (bijv. Sushi Rotterdam)
  • Vet en olie
  • Dranken

Afvallen en overgewicht

De laatste jaren is het aantal mensen dat leidt aan enige mate van overgewicht aanzienlijk toegenomen. De voornaamste reden waarom deze trend groter wordt, is omdat mensen te druk zijn in het dagelijks leven, waardoor het bereiden van een gezonde maaltijd en beweging er vaak bij inschiet. Afvallen is tegenwoordig een veel voorkomend woord en iets wat mensen steeds meer bezig houdt. Er zijn veel verschillende vormen van diëten, maar het belangrijkste bij afvallen en het bereiken van je gezonde gewicht is gezonde voeding en voldoende beweging.

Body Mass Index (BMI)

Voordat je begint met afvallen is het belangrijk om je streefgewicht te bepalen. Het beste streefgewicht is je gezonde gewicht. Een gezond gewicht is voor iedereen anders en heeft onder andere te maken met je lengte en leeftijd. De Body Mass Index (BMI) houdt rekening met je geslacht, leeftijd, lengte en gewicht en berekend aan de hand van deze factoren of je het juiste gewicht hebt. Op het moment dat je gewicht een risico vormt voor je eigen gezondheid, is het van belang om op je gezonde gewicht te komen. Belangrijk bij afvallen is dat je langzaam je eigen eetpatroon aanpast. Door langzaamaan je eetpatroon te veranderen, is de kans groter dat je op je gezonde gewicht blijft. Op het moment dat je op je juiste gewicht zit, gezond blijft eten en voldoende beweegt, zal je beter in je vel zitten en meer plezier hebben in het leven.