Voorkom blessures: Warming Up – wel of niet?

Een recent onderzoek van het UMC Utrecht onder zo’n 400 voetballers uit de eerste klasse van het amateurvoetbal heeft aangetoond dat er vele blessures voorkomen in het voetbal. Dit ondanks het feit dat al deze sporters een, al dan niet goede vorm, warming-up hebben gedaan voor de wedstrijd of training. Het gaat dan met name om hamstring-, enkel- en knieblessures. Deze blessures zorgen er voor dat mensen gemiddeld 5 dagen niet meer kunnen werken en ruim 25 procent van deze blessuregevallen zorgen voor langdurige pijnklachten.

Het nut van een warming-up

Wat is dan het nut van een warming-up? Het doel is er voor te zorgen dat spieren en gewrichten voorbereid worden op het leveren van een prestatie, evenwel explosief of langdurig. Een warming up is zeker geen overbodige activiteit. Zo zie je bijvoorbeeld dat wielrenners voor het rijden van een tijdrit een lange warming up doen op de zogenaamde rollerbank. Zij doen dit om het lichaam voor te bereiden op een zeer explosieve prestatie gedurende een voor wielrenners relatief kleine afstand. Zou men hier “koud” aan beginnen dan is het vrijwel onmogelijk om vanaf de start deze explosieve prestatie te leveren.

Statisch Rekken

Daarnaast is rekken ook een onderdeel van een warming-up. Er zijn twee vormen van rekken, namelijk statisch en dynamisch rekken. Waar vroeger vooral statisch werd gerekt, is men er tegenwoordig meer van overtuigd dat dynamisch rekken voor het leveren van een explosieve prestatie beter is. Dynamisch rekken houdt in dat je de spieren al bewegend rekt. Statisch rekken is vooral je spieren langer maken en dat even vasthouden.

 

[box] Jaarlijks lopen sporters in Nederland gemiddeld 3,5 miljoen sportblessures op. Hiervan was bij 1,4 miljoen gevallen medische behandeling nodig. Dat is maar liefst de helft van alle medisch behandelde ongevalletsels in Nederland. Meer informatie over sportblessures, bekijk het verslag van sportzorg.nl.[/box]

Warming up in de voetbalsport

In de voetbalsport zie je steeds meer dat bij warming up en/of kracht- en looptraining gebruikt wordt gemaakt van mensen uit de atletiekwereld. Zo is bij Feyenoord momenteel Ruud Wielart in dienst. Hij is maar liefst 20 jaar Nederlands recordhouder in het hoogspringen geweest met een hoogte van 2.28 meter. Hij zorgt er voor dat de (jeugd)spelers van Feyenoord meer kracht en lenigheid krijgen om de explosieve prestaties op het veld te kunnen leveren. Bij Feyenoord (en in het algemeen in het betaalde voetbal) zie je steeds meer dat spelers leniger zijn en atletischer ogen. Dit alles als gevolg van combineren van atletiek- en krachttraining met voetbaltraining.

Hoe ontstaan blessures?

Hoe ontstaan er dan toch nog zoveel blessures? Dat is lastig te zeggen. Vaak is het pech of een samenloop van ongelukkige factoren. Het “vast” blijven staan in het veld kan zorgen voor vervelende knie- en enkelblessures. Een overtreding in contactsport heb je niet zelf in de hand en dan kan zelfs de beste warming-up er niet voor zorgen dat je geen blessure oploopt. Weersomstandigheden die sneller zorgen voor spierblessures (bijvoorbeeld bij kou) kun je ook niet altijd vermijden. Hoe ouder men wordt, des te groter wordt de kans op blessures, al zijn hier waarschijnlijk genoeg oudere mensen die hierop een uitzondering vormen.

Kortom er zijn veel externe factoren die vaak de meest vervelende blessures veroorzaken, factoren die je niet zelf in de hand hebt. Daarom is het doen van een warming-up nooit verkeerd, het helpt zeker om blessures te voorkomen maar het geeft nooit een garantie voor een blessurevrij sportleven.

[author] [author_image timthumb=’on’]http://www.energy-life.nl/wp-content/uploads/2012/01/JosEerden.jpg[/author_image] [author_info]Jos Eerden (1969) is reeds jarenlang gediplomeerd voetbaltrainer bij zowel jeugd als seniorenelftallen. Tevens is hij groot liefhebber van wielrennen, schaatsen en alles wat met sport te maken heeft.[/author_info] [/author]

Jos Eerden