Alpe d’huZes brengt 32 miljoen op

Alpe d’HuZes heeft in 2012 ruim 32 miljoen euro opgebracht. Dit deelde voorzitter Johan van der Waal mee tijdens de drukbezochte slotbijeenkomst in de Heineken Music Hall in Amsterdam. “Het is een absurd bedrag. Zeker in deze tijden. Maar kanker trekt zich niets aan van crises. Wij gelukkig ook niet. Ik ben blij dat iedereen die meedoet zich dat realiseert.”

Het precieze eindbedrag dat Van der Waal bekendmaakte, is 32.231.747 euro en 35 cent. Dit geld is opgebracht door ruim 8.000 deelnemers en hun sponsoren. De (fietsende en lopende) deelnemers beklommen op 6 en 7 juni de Alpe d’Huez tot maximaal zes keer elk ten behoeve van onderzoek en de strijd voor de overwinning op kanker.Het is voor het zesde jaar op rij dat de sportieve actie de opbrengst van de voorgaande editie ruimschoots overstijgt. Zo haalde Alpe d’HuZes in 2011 20 miljoen euro op.
Vanwege de overweldigende belangstelling moest de organisatie voor het eerst de actie spreiden over twee dagen. Ook in 2013 zal Alpe d’HuZes plaatsvinden op twee gelijkwaardige dagen en wel op woensdag 5 en donderdag 6 juni.

De zevende editie van Alpe d’HuZes mocht zich verheugen in een ongekende media-aandacht, met live-uitzendingen op radio en tv vanaf de Alpe d’Huez door de NCRV en de NOS. Ook Energy+-Life was aanwezig. Bekijk

Alpe d’HuKids

Volgend jaar breidt Alpe d’HuZes haar activiteiten uit. Naast het beklimmen van de roemruchte wielerberg in Frankrijk organiseert de stichting een actie in Nederland. Onder de noemer Alpe d’HuKids zullen op woensdag 5 juni minimaal 660 basisscholen actief zijn en geld gaan inzamelen. “We willen ook kinderen laten ervaren hoe het is om iets voor een ander te doen”, motiveert Van der Waal. Naast een sportieve prestatie die de leerlingen uitdaagt om tot het uiterste te gaan, zal Alpe d’HuKids bestaan uit een lespakket dat kinderen bewust maakt van leven met kanker. Zo wordt onder andere gewezen op de negatieve betekenis van het woord kanker in onze taal.

Antistrijkstokbeleid

De opbrengst van Alpe d’HuZes komt voor honderd procent ten goede aan het Alpe d’HuZes/KWF-fonds. Een fonds dat gezamenlijk met KWF Kankerbestrijding wordt beheerd, conform het strikte antistrijkstokbeleid. Ook het geld dat dit jaar is opgehaald, gaat besteed worden aan de missie van Alpe d’HuZes: “Kanker als ziekte zo snel mogelijk onder controle krijgen en tegelijkertijd mensen inspireren en faciliteren om zo Goed, Gelukkig en Gezond mogelijk te leven met kanker.”

Karin Leijen (1984) is freelance journalist en editor met Twentse roots maar woonachtig in de Betuwe. Is (mede)eigenaar van audiovisueel productiebedrijf Pecto Productions. Doet haar best om gezond te leven, sport daarom regelmatig en is zelden te vinden bij een fastfoodketen. Houdt van slechte films en goede muziek. Heeft last van ochtendhumeur, bewondert doorzetters en kan een beetje humor in de mens zeer waarderen.

Google+