Voeding om je sportprestatie te verbeteren

Pasta, bananen en druivensuiker zijn alom bekende voedingsmiddelen voor een gezonde dosis koolhydraten om zo te zorgen voor een optimale sportprestatie. Een goed dieet zal er ook voor zorgen dat je slank en fit voor de dag komt. Maar welke etenswaren zijn er nu nog meer om er voor te zorgen dat je een optimale sportprestatie kunt leveren? Energy-Life belicht drie belangrijke sportelementen en welke voedingsmiddelen je het beste kunt nemen om uit te blinken op deze onderdelen.

[author] [author_image timthumb=’on’]http://www.energy-life.nl/wp-content/uploads/2011/09/Johan-Cruijff.jpg[/author_image] [author_info]“In voetbal is het simpel: je bent op tijd of je bent te laat. Als je te laat bent, moet je zorgen dat je op tijd vertrekt”. Johan Cruijff over sprinten en reactiesnelheid[/author_info] [/author]

 

Verbeter je hand/oog coördinatie

Voor veel sporten is het belangrijk om een goede hand/oog coördinatie te hebben. Wat te denken van basketbal, handbal maar ook een minder intensieve sport als darten vereist een goede hand/oog coördinatie. Het lijkt er op dat dit een aangeboren talent is en dat een bal op de juiste wijze in het net gooien niet al te veel moeite hoeft te kosten. Niets is echter minder waar, om op een juiste wijze het dartpijltje in bulls-eye te gooien vereist een totale focus van het centrale zenuwstelsel.

Hoe werkt dit dan?

Onderzoeken uitgevoerd door de Grand Forks Human Nutrition Research Centre in de Verenigde Staten hebben aangetoond dat slechts 20 milligram zink per dag op significante wijze de snelheid waarmee seintjes door je lichaam worden verstuurd aanzienlijk wordt verhoogd. Voorbeelden van voeding welke veel zink bevatten zijn, noten zoals amandelen en bijvoorbeeld pompoen en sesamzaden.

Wanneer deze voeding in te nemen?

Een dagelijkse inname van zink is noodzakelijk om de zinkwaarden op een goed niveau te houden. Dit komt doordat je lichaam geen specifiek zink opslagsysteem bevat. Het eten van 30 gram sesamzaadjes 10 minuten voordat je gaat sporten zal je zinkvoorraad op orde brengen, waardoor je scherper zult zijn. Tevens geeft het je extra glucose zodat je meer energie zult hebben tijdens het sporten.

 

Verbeter je sprint

Sprinten vraagt om enorme hoeveelheden energie in de vorm van spierglycogeen en die dan ook snel worden verbruikt. Complexe koolhydraten zoals noodles zijn ideaal om je glycogeen waarden op topniveau te brengen voor een sprintinspanning. Voeg daaraan voldoende proteïnen en fruit vol vitamine C, bijvoorbeeld sinaasappels om zo spierweefsel te herstellen.

Wanneer moet je deze voeding nemen?

Neem een combinatie van koolhydraten en proteïnen één keer per dag tot het  moment van het sprint evenement. Op deze wijze zijn je glycogeen voorraden op topniveau. Eet daarnaast na de inspanning veel koolhydraten en drink veel water binnen twee uur na de inspanning. Dit zal ervoor zorgen dat je sneller zult herstellen.

Wat te eten voor de wedstrijd?

Combineer noodles, gekookte garnalen, tuinbonen, gesneden rode peper, worteltjes en wat ongezouten cashew noten in een kom. Voeg daaraan een dressing met sesamolie en sojasaus.

 

Verbeter je reactiesnelheid

Neem veel choline zegt Dr Qiang Li van de Duke Universiteit. “Het veranderd de fundamentele bouwstenen van het hersencircuit.” Tomaten, eieren en aardappelen zitten allemaal boordevol choline. Choline is brandstof voor je de neurotransmitters in je hersenen en hebben bewezen de reactiesnelheid te verbeteren.

Wanneer te eten?

Het eten van een choline rijke maaltijd als sportvoeding een aantal keer per week zal ervoor zorgen dat het niveau van choline of niveau blijft.

Wat te eten voor de wedstrijd?

Maak een Spaanse omelet, een heerlijke maaltijd die ervoor zal zorgen dat je reactiesnelheid op zijn maximale niveau blijft.

Tom Hoekjan

In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met hardlopen en doet dan ook met enige regelmaat mee aan hardloopwedstrijden. Hardlopen blijft voor hem een hobby, een podiumplaats zit er dus helaas niet in. Door zijn werkervaring als hulpkok weet hij ook hoe je een makkelijke en gezonde maaltijd op tafel kan zetten.

Google+