Schaatsen – De juiste slag te pakken krijgen

Weermannen voorspellen het al weken. Het zal een ware horrorwinter gaan worden gepaard met veel kou en sneeuw. Gezien de koude winters van de afgelopen twee jaar zouden ze hierin maar zo gelijk kunnen gaan krijgen. De schaatsen konden de afgelopen jaren weer uit het vet, na jarenlang op die stoffige zolderkamer te hebben gelegen. Voor het eerste sinds lange tijd werden er vele natuurijsmarathons gereden op open water. Waaronder ook het Nationaal Kampioenschap. Even leek het er zelfs op dat er wellicht een Elfstedentocht zou gaan komen. Helaas ging dit feest niet door, maar wie weet wat deze winter zal gaan brengen.

Historie van het schaatsen

Schaatsen is al een eeuwenoude sport die zelfs in de prehistorie werd beoefend door gebruik te maken van gladgeslepen botten. De eerste echte schaatsen in Nederland dateren uit de 13e eeuw, en op  oude schilderijen van Hendrick Avercamp uit het begin van de 17e eeuw worden al prachtige taferelen geschilderd van schaatsende Hollanders op open water.

In de middeleeuwen werd nog veelal gebruik gemaakt van zogenaamde krulschaatsen. Echter door de krul voorop de schaats zorgde dit voor veel ongelukken. Vandaaruit ontstonden dan ook de Friese doorlopers, een simpele schaats zonder krul voorop die gedurende lange tijd de populairste schaats was. Tegenwoordig kennen we vele verschillende soorten waaronder de ijshockeyschaats, de kunstschaats, de noren en de meest recente variant de klapschaats.

Schaatsen gezond?

In de frisse buitenlucht stevig doorschaatsen is zeer gezond en bovendien zorgt gemiddeld een uurtje stevig doorschaatsen ervoor dat je 400 calorieën verbrand. Het is dan ook vergelijkbaar met een uurtje zwoegen in de sportschool. Daarnaast bouw je er ook conditie mee op en zorg je ervoor dat je spieren sterker worden. Dat geldt vooral voor je buikspieren, bilspieren, rugspieren en beenspieren. Tevens worden de enkelbanden en kniebanden er sterker door.

Wat wil je nog meer een volledige workout, sterkere spieren en ook nog eens gezellig een frisse neus halen in het koude winterweer. Schaatsen is zonder twijfel gezond voor zowel lichaam als geest.

De techniek van schaatsen

Voor elke verschillende schaatssport bestaat er een andere techniek. Zo is bij de ijshockeyschaats en ook de kunstschaats het van groot belang om heel snel te kunnen wenden en keren en binnen zeer korte tijd snelheid te kunnen maken. Voor het langebaan en marathon schaatsen geldt dat er gebruik gemaakt wordt van of de noren en tegenwoordig de klapschaats. Hierbij gaat het vooral om een goede techniek, lange slagen en uithoudingsvermogen.

Let echter bij het schaatsen wel op dat je het juiste schoeisel aantrekt om zo blessures en blaren te voorkomen. Let ook op je houding en blijf niet doorgaan zodra je last krijgt van je onderrug door de diepe houding.

Mogelijke oorzaken van rugpijn bij schaatsen:

  • De typerende voorovergebogen schaatshouding
  • Te zwakke rug-/buikspieren om de schaatshouding aan te kunnen blijven houden
  • Verkrampte houding veroorzaakt door angst om te vallen
  • Verkeerde schaatstechniek
  • Moeite om  evenwicht te houden

Om een diepe zit lang vol te houden en zo dus lange afstanden af te kunnen leggen heb je sterk ontwikkelde rugspieren nodig. Mensen van agrarische afkomst hebben deze spieren door hun werkzaamheden vaak al zeer sterk ontwikkeld, veelal zijn zij degene die in het verleden winnaar zijn geworden van een Elfstedentocht.

Langebaanschaatsen – Hollands Glorie

Het langebaanschaatsen is naast voetbal de Hollandse volkssport nummer 1. Elk winters weekend weer worden de prestaties gevolgd van Nederlandse schaatshelden als Sven Kramer, Annette Gerritsen, Mark Tuitert en Ireen Wüst. Het langebaan schaatsen bestaat uit de sprintafstanden 500 en 1000 meter en het allroundkampioenschap. Binnen het allround wordt gestreden om wie overall de beste schaatser is op de 500, 1500, 5000 en 10000 meter bij de mannen, en 500, 1500, 3000 en 5000 meter bij de vrouwen. Nederland kent als klein land dan ook vele Wereld en Europees kampioenen allround. Naast Nederland gelden ook Duitsland, Amerika, Zuid-Korea, Japan en Noorwegen als grote schaatsnaties.

[author] [author_image timthumb=’on’]http://www.energy-life.nl/wp-content/uploads/2011/11/Annettegerrit.jpg[/author_image] [author_info]Vele schaatsers zijn ook te volgen via Twitter alwaar ze de laatste updates geven over hun prestaties, voorbereidingen en trainingen. Enkele bekenden zijn onder meer Annette Gerritsen – @AnnetteGerrit, Erben Wennemars – @ErbenWennemars en Mark Tuitert – @MarkTuitert.[/author_info] [/author]

Elfstedentocht – De tocht der tochten

Het absolute summum voor elke schaatsliefhebber blijft echter toch de Elfstedentocht. Een folkloristische heldentocht van 200 KM langs de Friese Elfsteden. Alleen bij extreem winterse temperaturen voor een lange periode is het mogelijk om deze tocht te rijden. Maar als die dan wordt verreden, dan loopt het Nederlandse volk ook massaal uit of zit voor de buis. Zo ook de laatste keer in 1997 toen Henk Angenent zich mocht kronen tot winnaar van de Elfstedentocht en daarmee eeuwige roem vergaarde.  De meest bizarre en extreme Elfstedentocht ooit blijft die van 1963, waarin Reiner Paping onder temperaturen van -18 de Elfstedentocht winnend wist af te sluiten en slechts 69 van de 10.000 deelnemers de eindstreep haalde.

Tom Hoekjan

In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met hardlopen en doet dan ook met enige regelmaat mee aan hardloopwedstrijden. Hardlopen blijft voor hem een hobby, een podiumplaats zit er dus helaas niet in. Door zijn werkervaring als hulpkok weet hij ook hoe je een makkelijke en gezonde maaltijd op tafel kan zetten.

Google+