Lopen door weer en wind (en vrieskou)

Het is zover: na weken met temperaturen die stiekem al doen denken aan de lente, komt er dan eindelijk een koufront ons land binnen. Vanaf nu daalt de temperatuur in razend tempo. In de krant wordt zelfs gesproken over een vorstperiode van langere duur. Maar dat houdt een echte hardloper niet tegen, toch?

Met temperaturen rond het vriespunt is het makkelijk om af en toe een hardlooptraining over te slaan. En dat is ook helemaal niet erg als er door echte winterse weersomstandigheden zoals sneeuw en ijzel gelopen moet worden. De kans op een glijpartij is groot en dan zitten blessures in een klein hoekje.

Lopen door de sneeuw

Kun je het toch niet laten om te lopen door de sneeuw, loop dan steeds over de verse stukken. Daarmee verklein je de kans op een uitglijder. Loop over paden die je al eerder gelopen hebt zodat je weet wat er zich onder de sneeuw bevindt en til je voeten bij elke stap hoog op om een tackel van een ondergesneeuwde tak te voorkomen. Zijn de straten schoon, maar is het wel ijzig koud, dan is een rondje hardlopen geen probleem. Maar bereid je wel goed voor.

Kleding

Check, voordat je erop uit gaat, eerst het weer zodat je niet verrast wordt. Is het zo koud dat er hier en daar al rayonhoofden worden gesignaleerd, zorg dan dat je je warm aankleedt. Dit betekent minimaal drie lagen. De grootste hoeveelheid warmte verlies je via je hoofd. Draag dus een hoofdband of een muts. Handschoenen kunnen ook geen kwaad.

Behalve warm, moet je kleding ook opvallen. Gebruik kleding met fluoriscerende strepen of draag een lampje. De andere weggebruikers moeten je goed kunnen zien in de duisternis die de winter met zich meebrengt. Om het gevaar voor jezelf zoveel mogelijk te beperken kies je er natuurlijk voor om te lopen aan de veiligste kant van de weg.

Goed voorbereid op weg

Jezelf fysiek sterker maken tegen de kou kan eigenlijk niet. Toch is het verstandig om kou in je trainingsprogramma op te nemen. De ervaring met kou kan je helpen om de volgende keer anders met de kou om te gaan. Tijdens het hardlopen in de kou verbruik je meer energie. Zorg dus dat je genoeg gegeten hebt en neem een extra energiereep mee. Ook drinken is belangrijk want door de kou wordt er meer vocht onttrokken aan je lijf.

Ondanks alle voorbereidingen zit tijdens een hardlooprondje door winterse omstandigheden een ongeluk in een klein hoekje. Laat daarom je thuisfront weten welke route je gaat lopen, neem je telefoon mee of een zoek een partner om samen mee te lopen. (voor het geval dat.)

En dan nu lekker voorbereid naar buiten, maak er een mooi rondje van!

Karin Leijen (1984) is freelance journalist en editor met Twentse roots maar woonachtig in de Betuwe. Is (mede)eigenaar van audiovisueel productiebedrijf Pecto Productions. Doet haar best om gezond te leven, sport daarom regelmatig en is zelden te vinden bij een fastfoodketen. Houdt van slechte films en goede muziek. Heeft last van ochtendhumeur, bewondert doorzetters en kan een beetje humor in de mens zeer waarderen.

Google+