Hoe je bewegen leuk houdt

Het schijnt zo te zijn dat sportscholen in de eerste twee maanden van het jaar hun hoogste omzet halen. Dan gaan mensen namelijk hun goede voornemen uitvoeren: meer bewegen! Want ze zijn te dik, ze hebben pijn in hun nek en rug van het werken achter de computer, en ze willen een betere conditie. Om zichzelf een stok achter de deur te geven nemen ze een jaarabonnement, schaffen ze een sportbroek en sportschoenen aan, een flitsende tas en bidon, en gaan met die banaan!

De eerste weken lukt het nog wel om het trainingsschema te volgen, ondanks de spierpijn. Maar dan neemt het leven weer zijn gewone loop. Dan zijn ze moe, of het is toch wel prettig om ook eens een avond thuis te zijn, of het regent. Na twee maanden geven ze toe: ik ben niet iemand die het volhoudt om iedere keer naar de sportschool te gaan. Omkleden in zo’n zweterige kleedkamer, dertig keer een gewicht opdrukken, twintig minuten op een crosstrainer staan… saai! Laat staan die groepslessen met die pasjes. Ieks!

Goede voornemens voorbij?

Zo tegen deze tijd, half maart, moeten er dus flink wat mensen zijn die zojuist het sportschoolabonnement achterin de la hebben gegooid, en die met stiekeme opluchting de tas, de schoenen en de andere spullen in een kast hebben gestopt. Maar nu dan? Want ze wilden wel meer bewegen, alleen is de sportschool voor hun niet de goede manier gebleken. Ze vragen zich af hoe mensen in vredesnaam jaar in jaar uit naar de sportschool kunnen gaan.

Daar zijn natuurlijk zoveel verklaringen voor als er mensen zijn. Er zijn mensen die simpelweg een brede borstkas willen kweken, mensen die willen afvallen of op gewicht blijven en strakker worden, en die geen bezwaar hebben tegen monotone oefeningen. Mensen die het sporten gebruiken om structuur te geven aan de dag, mensen die hun hoofd leegmaken door de gewichten op te drukken en te tellen, mensen die trainen om beter te worden in een andere sport, mensen die geen spelregels kunnen onthouden en dus kiezen voor een individuele sport, mensen die het prettig vinden dat ze ieder moment van de dag in en uit kunnen lopen, enzovoorts.

Alternatieven om toch fit te blijven

Maar goed, die mensen dus die het maximaal twee maanden volhouden, puur op wilskracht, en die er dan een punt achter zetten; die hebben een verdienstelijke poging gedaan, maar het is niet hun ding gebleken. Die mensen willen toch bewegen, dus wat kunnen ze dan gaan doen? Aan de ene kant kunnen ze het bewegen laagdrempeliger maken, makkelijker uit te voeren, minder ambitieus. Bijvoorbeeld eens in de week een wandeling van een uur maken door de buurt, het liefst met een maatje. Bijvoorbeeld iemand die ook de sportschool heeft afgezworen! Aan de andere kant kunnen ze het sporten gezelliger maken, door een teamsport te gaan doen zoals volleyballen, of doelgerichter, door een Oosterse vechtsport te gaan doen. Er is voor iedereen een manier om te bewegen, denk maar eens aan de Wii-fit! Met dit apparaat kun je een compleet fitnessprogramma uitvoeren in de huiskamer. Geen zweterige kleedkamers, geen mensen in strakke pakjes, en wel lekker bewegen, wanneer het je uitkomt, zo lang als je wilt en onder alle weersomstandigheden.

Alette Jurgens-van Bentum

Alette Jurgens-van Bentum (1972) is Neerlandicus, wekelijks bezoeker van de sportschool en schrijfster van het autobiografische boek TIKA. Met enige regelmaat zal ze op Energy+ Life bloggen over haar visie op gezondheid, sporten en voeding.

Google+