Hoe houd ik plezier in sport?

De vakantiefoto’s zijn bekeken, de zomerkleding ligt weer achterin de kast en het laatste zand is uit je schoenen geschud. Inmiddels ben je alweer een paar weken aan het werk en wil je nu toch echt wel een keer die vakantiekilo’s eraf hebben. Beginnen met sporten zo vlak na de vakantie was niet zo moeilijk, want je was vast van plan die kilo’s binnen een paar weken kwijt te raken, maar om nou vanavond weer te gaan sporten….’Weet je wat, ik sla wel een keertje over, dan doe ik volgende week wel beter mijn best’ en je ploft uitgeblust op de bank. 

Herkenbaar?

Voor de meeste mensen is het beginnen met sporten niet zo’n groot probleem, het lastige is om het plezier in sporten vast te houden.  Hier zijn drie tips om je erbij te helpen.

Maak het niet te gek

Fanatiek begin je aan je eerste fitnessles. Die kilo’s moeten eraf dus je zet het apparaat nog een tandje zwaarder. De volgende dag ben je moe en heb je spierpijn op plekken waarvan je niet wist dat er spieren zaten. Nee, dat motiveert lekker om nog een keer te gaan. Bouw het sporten dus langzaam op, werk met een schema en stel jezelf steeds nieuwe doelen. Hierdoor blijft het sporten uitdagend en verga je niet na elke training van de pijn.

Plannen, plannen, plannen.

Sporten kost tijd. Met een drukke baan, kinderen, sociale contacten en het doen van de boodschappen wil het er nog wel eens bij inschieten. Zet dus een duidelijke streep in je agenda wanneer je wilt gaan sporten en zie het als een zakelijke afspraak. Hoe moe, lui en uitgewerkt je ook bent, sta op van de bank want je hebt een afspraak met je lijf. Wedden dat je je na je training ontzettend voldaan voelt.

Nog meer tips:

  • Kies een sport die je daadwerkelijk leuk vindt.
  • Stel jezelf een realistisch doel om voor te sporten.
  • Vergelijk jezelf niet met anderen, maar met jezelf een paar maanden eerder. Wedden dat je de motivatie vindt om door te gaan?
  • Sport je in je eentje, luister dan naar muziek. Sport je thuis op een hometrainer, zet hem dan voor de tv tijdens je favoriete serie. Zo gaat de tijd een stuk sneller.

Get social

De ouderwetse regel is: zoek een sportmaatje. Met zijn tweeën kun je meer dan alleen. Je hebt een afspraak met de ander en dat maakt de drempel om een training af te zeggen hoger en je kunt elkaar helpen in lastige tijden. Nieuwe tijden zijn echter aangebroken en de social media is niet meer weg te denken uit ons leven, ook op sportgebied. Tweet dat je gaat sporten, facebook je resultaten en houd je vorderingen bij met speciaal daarvoor ontworpen apps op je telefoon. Zo kun je jezelf steeds weer overtreffen en heb je een stok achter de deur om te gaan, want al die mensen die hebben gelezen dat je naar de sportschool gaat vanavond wil je niet teleurstellen. Vaak zullen mensen je ook motiveren om wel  te gaan als je een keer laat weten geen zin te hebben. Probeer het maar, het werkt echt.

 

Karin Leijen (1984) is freelance journalist en editor met Twentse roots maar woonachtig in de Betuwe. Is (mede)eigenaar van audiovisueel productiebedrijf Pecto Productions. Doet haar best om gezond te leven, sport daarom regelmatig en is zelden te vinden bij een fastfoodketen. Houdt van slechte films en goede muziek. Heeft last van ochtendhumeur, bewondert doorzetters en kan een beetje humor in de mens zeer waarderen.

Google+