Gezond ouder worden door sporten

Is fysieke aftakeling onoverkomelijk als we ouder worden? Tot op heden toonde onderzoek aan dat vaak ook het geval is. Een groot aantal studies in de afgelopen jaren toonden aan dat na je 40e mensen gemiddeld 8 procent of meer van de spiermassa verliezen per decennium. Een proces dat nog eens versneld na je 70e. Minder spiermassa betekent in het algemeen ook minder kracht, mobiliteit en vooral bij ouderen onafhankelijkheid. Het kan ook worden gerelateerd aan vroegtijdig overlijden.

Ouder worden en toch spiermassa behouden

Nieuw wetenschappelijk onderzoek heeft echter aangetoond dat aftakeling van de spieren niet onoverkomelijk is. Oefeningen en sporten kunnen de toekomst van je spieren herschrijven.

Kijkend naar een recent onderzoek uitgevoerd door de universiteit van Pittsburgh waarbij sporters van tussen de 40 en 81 werden onderzocht toonden aan dat de atleten die in hun 70-er en 80-er jaren oud waren bijna net zoveel spiermassa hadden als atleten die nog in de 40 waren. Dit zonder ook maar enige vorm van vet infiltratie in de spieren. Er was echter een kleine afname in kracht vanaf het 60e levensjaar bij zowel mannen als vrouwen. Vanaf deze leeftijd ben je dan ook niet meer zo sterk als in de 50. Het verschil was echter klein en na dit moment was er slechts sprake van licht verval. De atleten in de 70-er en 80-er jaar oud waren feitelijk even sterk als in de 60 jaar oud.

“Dit zijn erg aanmoedigende resultaten” aldus Dr. Vonda Wright, een orthopedisch chirurg en oprichter van het Prestatie en Onderzoek initiatief voor Master Atleten aan de Universiteit van Pittsburgh. “Mensen hoeven absoluut geen spiermassa en functie te verliezen als ze ouder worden. De veranderingen die we aannamen gerelateerd te zijn aan ouder worden kwamen echter niet door het ouder worden zelf, maar door inactiviteit. En dat kan worden aangepakt.”

“Uiteraard waren de vrijwilligers die meededen aan de studie wel levenslange atleten. Of ook dezelfde voordelen haalbaar zijn bij mensen die oefeningen en sport oppakken vanaf middelbare leeftijd en ouder is nog onduidelijk. Er is echter geen reden om aan te nemen dat hier geen gelijksoortige resultaten te behalen zijn” zegt Dr. Wright.

[author] [author_image timthumb=’on’]http://www.energy-life.nl/wp-content/uploads/2011/11/Joop-Ruter.jpg[/author_image] [author_info]Joop Rüter staat ook wel bekend als zeer krasse opa. Zo liep hij op 76 jarige leeftijd de honderd meter in 15.40 en de marathon in drie uur en 2 minuten. Bekijk ook het Nederlands Record van Joop via deze link.[/author_info] [/author]

 

Blijf sporten en bewegen!

Onderzoek blijft nog noodzakelijk, aangezien nog steeds niet bekend is welke vormen van sporten of oefeningen ervoor zullen zorgen dat je kwiek en fit blijft. Wat wel met zekerheid kan worden gezegd is dat elke vorm van actief leven beter is dan geen! Door middel van sporten behoud je kracht en voorkom je het verval van vitaliteit naar kwetsbaarheid. Geen beter voorbeeld dan Joop Rüter.

Bron: New York Times

Tom Hoekjan

In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met hardlopen en doet dan ook met enige regelmaat mee aan hardloopwedstrijden. Hardlopen blijft voor hem een hobby, een podiumplaats zit er dus helaas niet in. Door zijn werkervaring als hulpkok weet hij ook hoe je een makkelijke en gezonde maaltijd op tafel kan zetten.

Google+ 

  • Michiel Bergsma

    Helemaal mee eens!