Fitness in de buitenlucht

De oefeningen die je in de sportschool doet, kun je voor een deel ook buiten in de frisse lucht doen. Waarom zou je bijvoorbeeld in de sportschool een half uur op een loopband gaan staan, en daarna een half uur op een fiets gaan zitten, als je ook gewoon buiten een blokje om kunt rennen of een uurtje kunt gaan fietsen. Uiteraard ben je dan blootgesteld aan de elementen, maar dit kan juist lekker verfrissend zijn.

Krachttraining

Voor krachttraining kun je gebruik maken van alles wat er buiten te vinden is. Op sommige plaatsen staan heuse buitenfitnesstoestellen, in alle vormen en kleuren en vandalismebestendig. Maar ook aan een bank in een park of een rekstok in een speeltuin kun je je opdrukken of optrekken. Sommige sportscholen bieden uren of zelfs hele weken buiten sporten aan. Dan ga je bijvoorbeeld in een park rennen en allerlei oefeningen doen, of in de vrije natuur. Deze vorm van sportbeoefening heet bootcamp.

Bootcamp

Bootcamp komt van het leger, en betekent een heel pittige workout. Trefwoorden: afzien en doorzettingsvermogen. Tijdens bootcamptraining wordt cardio gecombineerd met kracht. Het doel is verbeteren van het uithoudingsvermogen, vetverbranding, en krachttoename. Soms neemt de trainer hulpmiddelen mee zoals zandzakjes of autobanden, maar verder wordt er gebruik gemaakt van wat er is: picknicktafels en picknickbanken, de rand van een fontein, mul zand, enzovoorts. En verder ben je natuurlijk lekker buiten in het park, in het bos of op de hei. Bootcamptraining wordt vaak gegeven in een kleine groep, waardoor je verder zou gaan dan dat je zou zijn gegaan in je eentje in de sportschool. De wintermaanden zijn bij uitstek geschikt om buiten aan bootcamptraining te doen, omdat het dan nog meer op afzien en doorzettingsvermogen aankomt. Daarna spring je thuis onder de warme douche en je voelt je weer heerlijk.

De good old trimbaan

Vind je “bootcamp” wat afschrikwekkend klinken, omdat je liever je eigen sportieve gang gaat, dan is er natuurlijk ook nog altijd de good old trimbaan. Wie kent hem niet: een stuk of tien houten toestellen ergens in het bos. Meestal voorzien van een bord: trimparcours, en de do’s en don’ts. Er worden bijvoorbeeld per toestel oefeningen aangegeven voor beginners en gevorderden, of er wordt aangeraden als je een beginnende trimmer bent, tussen de toestellen in niet te rennen maar te lopen. De trimbaan is ook een uitstekende plek om nog eens ouderwets bokje te springen.

De varande trimbaan

Voor sommige mensen is de houten trimbaan in het bos niet genoeg. In Rotterdam heeft de Stichting BEP begin dit jaar als stadsinitiatief een varende trimbaan ingediend. Het stadsinitiatief is voor alle mensen die wonen en/of werken in Rotterdam, zij worden ieder jaar opgeroepen om met ideeën te komen om de stad leuker te maken. Als de varende trimbaan er zou komen, met trampolines, loopbanden, half-pipes en een trimparcours, dan zou je iedere zoveel tijd kunnen opstappen, en dan al sportend een stukje over de Maas varen. Of al varend een stukje sporten, zo je wilt. Helaas heeft het initiatief het niet gered, de winnaar was een voetpad in de lucht, dat nu wordt aangelegd, een hoge voetgangersbrug, zeg maar. Daar kun je natuurlijk ook prima overheen rennen!

Alette Jurgens-van Bentum

Alette Jurgens-van Bentum (1972) is Neerlandicus, wekelijks bezoeker van de sportschool en schrijfster van het autobiografische boek TIKA. Met enige regelmaat zal ze op Energy+ Life bloggen over haar visie op gezondheid, sporten en voeding.

Google+