Drie keer in de week sporten voor resultaat?

Laatst was ik op een verjaardag en daar ontmoette ik iemand die vertelde dat hij drie keer in de week naar de sportschool ging.  “Want anders heb je er niets aan.” Ik vroeg mij direct af of dit waar is, want zelf ga ik maar eens in de week en toch heb ik het gevoel dat ik er veel aan heb. Mijn rugpijn, die ik krijg als ik te lang achter de laptop zit, gaat ervan over. Ik heb ook het gevoel dat ik er een betere houding van krijg.

Sporten heb je niks aan?

Bij navraag in de vrienden- en kennissenkring blijkt dat het een wijdverbreid idee is dat je meerdere keren in de week moet sporten “om er iets aan te hebben”. Een vriendin die eens in de week roeit, krijgt het ook wel eens te horen: ooo, dus je hebt er eigenlijk niks aan. Terwijl ik zou denken: ze zit eens per week lekker op het water, ze is sociaal bezig, want ze roeit in een vier; ze traint haar hele lichaam ermee – dus wat nou?

Ik vermoedde dat de vage kreet “je hebt er niets aan” voornamelijk betekende: je valt er niet van af. Of misschien bedoelde men: je bouwt er geen conditie mee op. Of: je krijgt er geen sterkere spieren van. Maar als je doel nu is om je gewicht en je conditie op peil te houden, en een beetje soepel te blijven? Moet je dan toch drie keer per week sporten om “er iets aan te hebben”?

Norm gezond bewegen

Daarbij is allereerst de vraag wat je sporten noemt. In Nederland kennen we de Norm Gezond Bewegen, die stelt dat vijf dagen in de week een half uur matig intensieve lichaamsbeweging gezond is. Dan is er ook nog de Fitnorm, die drie maal per week twintig minuten intensieve lichaamsbeweging voorschrijft, bijvoorbeeld door te sporten. Dit om het hart en het vaatstelsel in goede conditie te houden. Aha! Daar komt die drie maal per week dus vandaan.

Wat is nu matig intensieve lichaamsbeweging? Dit is bijvoorbeeld stevig doorwandelen, of fietsen met een snelheid van 16 km/h, of zwemmen, maar ook het huis grondig poetsen, of de hele dag in een winkel staan, of onkruid wieden. Intensieve lichaamsbeweging is sporten, maar ook bijvoorbeeld een stuk grond omspitten, verhuisdozen sjouwen, en dat soort dingen. Activiteiten waarvan je hartslag flink omhoog gaat, waarvan je dieper gaat ademhalen en gaat zweten.

De vriendin die eens in de week roeit, fietst vier dagen in de week heen en terug naar haar werk en komt dus zeker aan de Norm Gezond Bewegen. Of zij de Fitnorm haalt hangt ervan af of zij naast het roeien nog andere sportieve activiteiten doet. De man op de verjaardag die drie keer in de week sport, haalt de Fitnorm en voldoet aan de Norm Gezond Bewegen als hij de vier dagen dat hij niet sport, minimaal twee keer een half uur matig intensief beweegt. En zelf haal ik de Norm Gezond Bewegen meestal wel, want ik wandel veel. Maar de Fitnorm haal ik niet met mijn één keer sporten per week.

Je moet inderdaad drie keer in de week sporten om “er iets aan te hebben” maar dit ligt op een ander vlak dan ik dacht. Ik verkeerde in de veronderstelling dat het te maken zou hebben met doelen als afvallen, conditie opbouwen of kracht. Daarvoor is drie maal in de week sporten ook goed natuurlijk, maar het belangrijkste is dat het goed is voor je hart en vaten om drie keer in de week twintig minuten intensief te bewegen.

Alette Jurgens-van Bentum

Alette Jurgens-van Bentum (1972) is Neerlandicus, wekelijks bezoeker van de sportschool en schrijfster van het autobiografische boek TIKA. Met enige regelmaat zal ze op Energy+ Life bloggen over haar visie op gezondheid, sporten en voeding.

Google+