De zin en onzin van sportdrankjes

Als ik naar de sportschool ga dan gaat er altijd een flesje water mee in de tas. Nu hebben ze bij de sportschool een heel assortiment aan sportdrankjes zoals AA-drink en Aquarius. Is dat beter dan water? Moet ik voortaan “een AA-tje” kopen?

Wie aan lichaamsbeweging doet verliest vocht. Niet alleen door het zweten, maar ook door de lucht die je uitademt. Het is van belang dat dat vocht weer aangevuld wordt. Als je te weinig drinkt kun je kramp krijgen, omdat een tekort aan vocht ervoor zorgt dat de spieren minder functioneren. Ook ligt uitdroging op de loer.

Sportdrank versus een flesje water

Waarin verschilt een flesje sportdrank nu van een flesje water? Een flesje sportdrank bevat om te beginnen een kleine hoeveelheid koolhydraten. Dit is belangrijk omdat daarmee de glycogeen en glucose in het lichaam op peil blijft, oftewel de bloedsuikerspiegel. Als je bloedsuikerspiegel te laag wordt dan ben je door je energie heen en word je moe. Dit komt je sportprestaties niet ten goede. Verder bevatten sportdrankjes mineralen als natrium, kalium en magnesium. Hierdoor wordt het vocht sneller in het bloed opgenomen. Dat wil zeggen dat het lichaam het vocht beter vasthoudt zodat je minder uitplast. Daarnaast zitten er smaakstoffen en conserveringsmiddelen in sportdrank.

Voor een amateursporter die een uur matig intensief sport, is water dé aangewezen dorstlesser. Er is binnen een uur namelijk geen noodzaak om al de bloedsuikerspiegel op peil te houden. Het is wel belangrijk om goed te drinken zowel vóór, tijdens, als na het sporten. Tijdens een uur sporten verliest een gemiddeld persoon namelijk een liter vocht. Het beste is om ieder kwartier tussen de 150 milliliter en de 250 milliliter te drinken. En ook om niet te wachten tot je dorst krijgt; het lichaam heeft tijd nodig om het vocht op te nemen, dus je moet eigenlijk meteen beginnen met drinken.

Iemand die langer dan een uur intensief sport, heeft wel baat bij een sportdrankje. Dan wordt het namelijk belangrijk om de bloedsuikerspiegel op peil te houden en om het vocht goed in het lichaam te houden.

“Ik neem wel een appeltje”

Voor mijn uur tot anderhalf uur sporten lijkt me een sportdrankje dus niet zo nodig. Het aanvullen van mijn koolhydraten en mijn mineralen kan ik prima doen met een appel na afloop. Honderd gram appel bevat namelijk onder andere twaalf gram koolhydraten, honderdvijftig milligram kalium, zes milligram magnesium en zeven milligram calcium. Verder zorg ik altijd dat ik voor het sporten goed gegeten en gedronken heb.

Als ik toch graag een sportdrank wil dan kan ik hem eventueel zelf maken. Dit is het recept .

– 1l water of thee
– 45 g suiker (ongeveer 3 afgestreken eetlepels),
– 2 g keukenzout (1 afgestreken theelepel).

Voor de smaak eventueel een beetje citroensap, of een eetlepel Roosvicee (10 g koolhydraten extra) toevoegen.

Alette Jurgens-van Bentum

Alette Jurgens-van Bentum (1972) is Neerlandicus, wekelijks bezoeker van de sportschool en schrijfster van het autobiografische boek TIKA. Met enige regelmaat zal ze op Energy+ Life bloggen over haar visie op gezondheid, sporten en voeding.

Google+