De waarde van slaap voor topsport

Jonge basketballers spenderen tijdens de training uren aan dribbelen, schieten en passen om beroemd te worden. Nu heeft de Universiteit van Stanford een nieuwe suggestie om deze jonge talenten aan hun dromen te helpen, namelijk: slaap. Onderzoekster Cheri Mah heeft met haar onderzoek aangetoond dat topsporters beter presteren wanneer zij zich aan een vast slaapritme houden.

Het onderzoek

De onderzoekers vroegen de spelers om hun normale nachtelijke schema (zes tot negen uur slaap) voor twee tot vier weken te behouden. Na deze test periode werd de spelers gevraagd om zich tot 10 uur slaap per nacht voor de komende vijf tot zeven weken te richten. Gedurende de onderzoeksperiode, moesten spelers zich onthouden van het drinken van koffie en alcohol, en ze werden gevraagd om dutjes overdag te nemen wanneer ze de nacht ervoor niet aan hun 10 uur slaap zijn gekomen.

Resultaten

De resultaten van het onderzoek uitgevoerd door de Universiteit van Stanford zijn beter uitgevallen dan de onderzoekers in eerste instantie hadden verwacht en geeft meer inzicht in de wetenschap en de belangen van een goede nachtrust.

Sprintvermogen

Het sprintvermogen van de atleten over een afstand van 86 meter is met 4.3% gestegen. Voor het onderzoek liepen de sporters 86 meter in gemiddeld 16.2 seconden en aan het einde van het onderzoek liepen ze dit in 15.5 seconden.

Scoorvermogen

Het scoringsvermogen op vrijeworpen en 3-punters werd met 9% verbeterd. In een wedstrijd kan dit toch wel op lopen tot 9 extra punten op het scorebord.

Vermoeidheid & uithoudingsvermogen

De spelers gaven aan overdag minder vermoeid te zijn en dat ze de trainingen langer vol konden houden.  Ook buiten de trainingen om hadden ze gedurende dag meer energie dan voorheen.

Slaapritme

Uiteraard is het al lang bekend dat dat een goede nachtrust belangrijk is voor atleten. Toch heeft het onderzoek een nieuwe hoek ingeslagen. Het blijkt namelijk dat je het beste presteert wanneer je over een langere tijd een vast slaap patroon aanhoud in plaats van vroeg naar bed voor de “wedstrijddag”. Deze lange tijd bestaat toch minimaal uit een periode van vier weken. Uiteraard geldt dit resultaat niet alleen voor basketbal of topsport maar zal het voor iedereen een positief effect hebben.

Kaspar Elmans