Als sport niet meer gezond is: Overtraining

Presteer je minder goed dan anders, voel je je moe en heb je last van spierpijn? Plan dan even wat rust in je trainingsschema. Wanneer je trainingen elkaar te snel opvolgen en je lijf nog niet voldoende hersteld is kan er sprake zijn van overreaching. Na een paar dagen rust gaat dit meestal vanzelf weer over, maar negeer je de signalen van je lijf om rust te nemen dan bestaat de kans op overtraining en daarmee ben je nog verder van huis want de herstelperiode bij overtraining kan maar zo een paar maanden in beslag nemen.

Het overtrainingssyndroom komt vooral bij duursporters voor en wordt nogal eens onderschat. Wanneer er sprake is van overtraining verschilt per persoon. Iedereen reageert namelijk anders op een training. Sommige mensen kunnen veel meer trainingsuren verdragen dan anderen. Luister dus goed naar je eigen lijf.

Vermoeidheid en spierpijn zijn niet de enige symptomen van het overtraining syndroom (OTS) wat wordt gezien als de ergste vorm van overtraining die een atleet kan hebben. Ook een verminderde eetlust, hoofdpijn,depressie en slaapproblemen tekenen van overtraining. Omdat het lijf probeert de schade te herstellen zal zich bij overtraining continu in een actieve staat bevinden. Het verlagen van de trainingsintensiteit en rust nemen is bij overtraining de enige remedie. Beter is het dus om alle ellende te voorkomen.

Overtraining Voorkomen

Een uitgebalanceerd trainingsschema is het begin van een gezond sportleven. Heb je last van stress of persoonlijke problemen verminder dan de trainingsintensiteit, je lichaam heeft nu namelijk meer tijd nodig om te herstellen. Zorg ook voor een afwisselende training, train niet bij ziekte en vermijd een plotselinge toename in training en voel je je moe, neem dan gewoon rust, ondanks wat het trainingsschema je voorschrijft.

Het is goed om na een training ervoor te zorgen dat je lichaam zo goed mogelijk herstelt. Klik hier voor 5 tips voor een sneller herstel van je lichaam.

Het is belangrijk om symptomen van overtraining op tijd te herkennen. Bij overtraining kun je onder andere last hebben van rusteloosheid, een verhoogde hartslag, geen zin om te sporten, concentratieproblemen, minder eetlust, veranderingen in hormoonspiegels, verhoogde hartslag en stijfheid in de spieren. Last van dit alles? Raadpleeg dan een sportarts. Niet alleen zal deze de symptomen sneller herkennen dan een huisarts maar de sportarts kan ook helpen bij een spoedig herstel.

Karin Leijen (1984) is freelance journalist en editor met Twentse roots maar woonachtig in de Betuwe. Is (mede)eigenaar van audiovisueel productiebedrijf Pecto Productions. Doet haar best om gezond te leven, sport daarom regelmatig en is zelden te vinden bij een fastfoodketen. Houdt van slechte films en goede muziek. Heeft last van ochtendhumeur, bewondert doorzetters en kan een beetje humor in de mens zeer waarderen.

Google+