Slaapstoornissen – Het probleem van een goede nachtrust

Slaapstoornissen kunnen enorme problemen zijn tot het komen van een goede nachtrust. Ze kunnen tevens leiden tot een slechter functioneren overdag. Reeds vele onderzoeken hebben bewezen dat slecht slapen leidt tot futloosheid, slechtere fysieke prestaties, emotionele moeheid en mindere resultaten op het werk/school. Elke persoon heeft minstens 7/8 uur slaap per nacht nodig om het hersenstelsel optimaal te kunnen laten functioneren. Te weinig slapen kan leiden tot gevaarlijke gevolgen, aangezien het invloed heeft op vrijwel al onze dagelijkse activiteiten. Lange periodes van slapeloosheid zullen de kwaliteit van leven overdag negatief beïnvloeden.

Enkele voorbeelden van slaapstoornissen zijn slaap apneu, insomnia, snurken, rusteloze benen syndroom, snurken, narcolepsie, slaapwandelen, praten in de slaap, bedplassen, nachtmerries, tandenknarsen etc.. Van al deze stoornissen is de meest voorkomende insomnia. Insomnia houdt je de hele nacht wakker. Depressie, angst, stress en sommige medicijnen kunnen leiden tot insomnia.

Sommige slaapstoornissen komen slechts sporadisch voor en zijn daarom ook niet gevaarlijk. Enkele simpele oplossingen kunnen vaak al voldoende zijn om deze de kop in te drukken. Er zijn echter ook ernstigere slaapstoornissen zoals blokkerende slaap apneu, insomnia, snurken en narcolepsie die gevaarlijk kunnen zijn als niet adequaat wordt ingegrepen.

Slaapstoornis Symptomen

De meest voorkomende symptomen zijn:

  • Snurken
  • Veelvuldig slikken tijdens de slaap
  • Frequent wakker worden gedurende de nacht
  • Rusteloosheid gedurende de nacht
  • Slaperigheid gedurende de dag
  • Vermoeidheid en gebrek aan energie om dagtaken uit te voeren
  • Geheugen problemen
  • Moeite om emoties onder controle te houden

Oorzaken Slaapstoornis

Slaapstoornissen kunnen worden veroorzaakt door psychische aandoeningen als depressie, angst, stress, roken, alcohol consumptie, bepaalde medicijnen en medische condities als astma.

Een andere veel voorkomende oorzaak is het werken met nachtdiensten. Mensen die nachtdiensten draaien werken vaak oververmoeid gedurende de nachtdienst en hebben overdag moeite met slapen. Een verstoord slaappatroon en het gebrek aan een natuurlijk bioritme zorgt voor slaapstoornissen.

Behandeling Slaapstoornis

Er zijn veel methoden om slaapstoornissen te lijf te gaan. Voor elke stoornis is er dan ook andere oplossing, waarbij de ene stoornis makkelijker is te voorkomen dan de ander. Behandelmethodes omvatten onder meer gedragstherapie, slaaphygiëne, medicatie, medische ingrepen en natuurlijke therapieën met kruiden, acupunctuur, meditatie en ook levensstijl aanpassingen.

[author] [author_image timthumb=’on’]http://www.energy-life.nl/wp-content/uploads/2011/12/huismijt.jpg[/author_image] [author_info]Het slapen op een anti allergisch matras, zorgt ervoor dat het leefklimaat van de huisstofmijt drastisch wordt gereduceerd. De enzymen in de uitwerpselen van de huisstofmijt zorgen voor allergische reacties die onder meer kunnen leiden tot snurken en uiteindelijk een slechte nachtrust.[/author_info] [/author]

Slaapstoornissen voorkomen, enkele zelf hulp technieken

Veel van de slaapstoornissen kunnen worden voorkomen door enkele simpele ingrepen. Wij geven een overzicht met technieken die je hiermee zouden kunnen helpen.

  • Handhaven van een strak slaap patroon. Ga op vaste tijden naar bed en sta ook op vaste tijden op.
  • Regelmatig sporten. Sporten zorgt voor ontspanning en dat je ‘lekker moe’ bent voordat je naar bed gaat.
  • Aanhouden van een goed en gezond eetpatroon. Voorkom ook het innemen van veel suikers voor het slapen gaan.
  • Voorkomen van alcohol consumptie en roken
  • Ga naar bed zonder stress, zorgen en deadlines in je achterhoofd. Praat hier anders eerst even over of doe yoga / meditatie oefeningen om je hoofd leeg te maken.
  • Voorkom dag dutjes
  • Neem een anti allergisch matras waarbij de huisstofmijt geen kans krijgt.
  • Voer het laatste uur voor het slapen gaan, geen geestelijk inspannende zaken meer uit als werken, studeren of intensief computeren.

Mochten al deze slaaptips voor in je slaapkamer niet baten, dan is het wellicht verstandig om een afspraak in te plannen met uw huisarts. Fijne nachtrust alvast!

Bron:  http://www.sleepwellblog.com

Tom Hoekjan

In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met hardlopen en doet dan ook met enige regelmaat mee aan hardloopwedstrijden. Hardlopen blijft voor hem een hobby, een podiumplaats zit er dus helaas niet in. Door zijn werkervaring als hulpkok weet hij ook hoe je een makkelijke en gezonde maaltijd op tafel kan zetten.

Google+