Creëer de perfecte slaapomgeving

Miljoenen mensen ter wereld houden zich voor de gek door te denken dat het uitslapen op zondag alle tekort gekomen uren goed maakt. Nu is niet alleen het wegwerken van een slaaptekort ineffectief, je hebt nu eenmaal 8 uur slaap per nacht nodig. Helaas gaan flex-regels hier niet op. Een nieuwe studie uitgevoerd door de Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism toont aan dat een enkele nacht van gefrustreerd ronddraaien en weinig slapen al insuline weerstand kan veroorzaken. Een voorteken van twee soorten diabetes. Goed slapen is voor meer zaken dan slapen zelf en je energie overdag van belang. We geven vier tips voor een heerlijke 8 uur durende nachtrust.

Voorkom blauw licht

Het kijken naar televisie, spelen met je mobiel of werken op je laptop vlak voor het slapen gaan heeft geen positieve invloed op je nachtrust. Deze apparaten zenden blauw licht uit. “Blauw licht heeft de kortste golflengte en triggert een andere zenuw binnen de lichtontvangers in je ogen,” aldus slaaponderzoeker Dr. Bert Jacobson. Blootstelling aan blauw licht –  door middel van je bureaulamp, televisie of laptop – catalyseert een biochemische reactie die de melatonine productie van je lichaam blokkeert. Melatonine is een hormoon dat slaap veroorzaakt. Probeer voor het slapengaan je TV, laptop en mobiel achterwege te laten.

Probeer het eens met… Bloemen!

Het plaatsen van bloemen op de vensterbank of nachtkastje kan vrijwel even effectief zijn als een pilletje valium. Volgens een recent onderzoek in het Journal of Biological Chemistry zou de geur van jasmijn gevoelens van angst onderdrukken en er zo voor zorgen dat je zorgeloos van je nachtrust kunt gaan genieten. Het schijnt dan ook net zo effectief te zijn als veel voorgeschreven  slaapmiddelen. Het is bovendien een compleet natuurlijk product, geen enkele reden meer om niet eens heel snel te gaan shoppen bij de bloemist.

Een goed matras

Een goed matras is minstens zo belangrijk voor een goede nachtrust. Zorg voordat je een matras koopt dat je zeker weet dat je goed ligt. Elk mens heeft immers een andere lig houding en voorkeuren.  Zodra je op het internet gaat zoeken naar een matras zorg er dan ook voor dat de aanbieder proefslapen aanbiedt. Na twee weken te hebben gelegen op een matras weet je pas zeker of het matras bij jouw lichaam past.

[author] [author_image timthumb=’on’]http://www.energy-life.nl/wp-content/uploads/2011/11/Welke-matras.png[/author_image] [author_info]Op het weblog www.welke-matras.nl staan allerhande tips op het gebied van slapen en matrassen.[/author_info] [/author]

Muisstil of lawaai

Het creëren van de ideale geluidsomgeving voor je slaap is een moeilijk taak, aangezien je lichaam zich aanpast aan het slapen in een bepaalde geluidsomgeving. “Als je iemand die in de stad woont en gewend is aan vele geluiden ergens midden op het platteland dropt, zullen ze problemen gaan krijgen met slapen,” aldus Jacobson. “Het is dan té stil’. Andersom zullen mensen die absolute stilte zijn gewend midden in een drukke stad met al haar geluiden een slechte nachtrust ervaren.  Echter zodra er teveel lawaai om je heen is, kun je altijd gebruik maken van oordopjes. Je kunt hier zelfs een gewoonte van maken door het altijd te gebruiken. Je ‘lawaai-barriere’ zal zo altijd miniem zijn doordat de oordopjes het geluid voor je wegnemen.

Tom Hoekjan

In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met hardlopen en doet dan ook met enige regelmaat mee aan hardloopwedstrijden. Hardlopen blijft voor hem een hobby, een podiumplaats zit er dus helaas niet in. Door zijn werkervaring als hulpkok weet hij ook hoe je een makkelijke en gezonde maaltijd op tafel kan zetten.

Google+