Beter slapen met je app

Goed slapen, het valt nog niet mee. Mensen hebben moeite met inslapen, met doorslapen, en slapen ze eindelijk dan moeten ze wakker worden. Trek de stekker uit die wekker, want ik lig hier net zo lekker… Gelukkig leven we in het digitale tijdperk. En bestaan er apps waarmee je een poging kunt doen je slaap te verbeteren, en frisser wakker te worden. Hieronder heb ik er een aantal op een rijtje gezet.

Iphone Slaap apps

iphone-3gs

Een aantal apps zijn er om je te helpen met in slaap komen. Onderstaand een overzichtje van inslaap apps voor op de iphone.

  • Idream Sleepmaker: Deze applicatie maakt een rustgevend geluid zonder melodie of woorden, dat storende omgevingsgeluiden overstemt. Je kunt iDream zo instellen dat het geluid wegsterft nadat je in slaap bent gevallen. Je moet zelf een timer instellen, het is dus niet zo dat de app door middel van de bewegingssensor merkt dat je in slaap bent gevallen.
  • Sleep Maker Rain: Deze app helpt je in slaap met het geluid van twintig soorten regen, zoals regen die zachtjes tegen het raam tikt, of regen met onweer ergens ver weg.
  • Counting Sheep: Als het helemaal niet lukt dan kun je altijd nog de schaapjes gaan tellen die in deze app sierlijk over een hekje springen.

Doorslapen en fris wakker worden

In slaap komen is één ding, maar goed doorslapen is een tweede. Onderstaand een overzicht van iPhone apps die je helpen om door te kunnen slapen zodat je fris wakker wordt.

  • Dream: On: Om deze app te gebruiken leg je je iPhone of iPad op een hoek van je matras. Door middel van de bewegingssensor in de smartphone merkt deze app dat je droomt. Hij laat dan je iPhone of iPad geluiden maken die je onbewust gaat associëren met bepaalde beelden. Bijvoorbeeld het geluid van de ruisende zee, gezellige huishoudelijke geluiden of een tropisch regenwoud.
  • Sleep Talker: Heb je altijd al willen weten of je praat in je slaap en zo ja, wat je dan zegt? Leg dan deze app naast je bed en alles wordt opgenomen. Het verschil met een opname-apparaat is dat deze app alleen opneemt als er daadwerkelijk geluid te horen is.
  • Sleep Cycle Calculator: Met de Sleep Cycle Calculator kun je op basis van de tijd die je wakker wilt worden, uitzoeken wanneer je moet gaan slapen en andersom, op basis van de tijd dat je gaat slapen laten uitrekenen wanneer het beste de wekker kan gaan. Onze slaap verloopt namelijk in een aantal cycli. Simpel gesteld kan je zeggen dat de nacht opgedeeld kan worden in 5 slaapcycli van elk 90 tot 120 minuten. Deze cycli bestaan elk uit lichte slaap, diepe slaap en droomslaap. Als je uit de diepe slaap gewekt wordt, dan ben je gedesoriënteerd en groggy. Na elke slaapcyclus ontwaak je kort, vaak onbewust. Je kunt dus beter iets korter slapen en wakker worden na de droomslaap, dan dat je middenin de diepe slaap van de volgende cyclus wakker wordt. Dan word je een stuk frisser wakker. Zoals gezegd geeft de Sleep Cycle Calculator tijden aan: hij meet dus verder niets. Het zou pas mooi zijn als er een app was die zelf meet dat je aan het eind van zo’n slaapcyclus bent en je dan wakker maakt met je lievelingsmuziek.

Android slaap apps

Ook voor de android is er een scala aan applicaties om in slaap te vallen, met de bekende ruisende-zee en tikkende-regen geluiden, “white noise” om geen last te hebben van omgevingsgeluiden, rustgevende muziek, en meditatie-achtige apps waarbij je in slaap wordt gepraat. Maar er zijn ook een paar originele apps.

  • Sleep as Android: Sleep as Android combineert de eigenschappen van de Sleep Cycle Calculator en de Sleep Talker. Hij rekent dus je ideale bedtijd of tijd om op te staan uit, en hij neemt ‘s nachts geluid op. Maar daarnaast kun je ook je smartphone op de hoek van je matras leggen en dan meet hij hoe rustig of onrustig je slaapt, aan de hand van de bewegingen die je maakt in je slaap. Dit is dus een heel complete app.
  • Gentle Alarm: Deze is gebaseerd op hetzelfde slaapcyclus-idee als andere apps: namelijk dat je wekker gaat als je licht slaapt, en niet als je heel diep slaapt. Maar Gentle Alarm neemt een andere route naar dit resultaat. Deze applicatie stel je zo in dat hij een half uur voor je wakker moet worden heel zacht geluid begint te maken. Ben je diep in slaap dan zul je dit niet horen, maar slaap je licht dan word je er wakker van. Dus word je altijd gewekt als je licht slaapt. De diepe slaap duurt gemiddeld zo’n 25 minuten, dus het zou moeten werken!
  • Feng Shui Sleeping Direction: Feng Shui is een meer dan 3000 jaar oude filosofie die ons leert hoe de omgeving ons geluk kan beïnvloeden. Voor wat betreft de inrichting van de slaapkamer, is de plaats van het bed heel belangrijk. Je kunt volgens Feng Shui het beste in één bepaalde richting slapen. De app Feng Shui Sleeping Direction rekent aan de hand van je geboortedatum de richting voor je uit, en maakt van je smartphone vervolgens een kompas zodat je die richting kunt vinden.

Handig toch, die slaap-apps? Een goede nachtrust op je matrastopper toegewenst!

Alette Jurgens-van Bentum

Alette Jurgens-van Bentum (1972) is Neerlandicus, wekelijks bezoeker van de sportschool en schrijfster van het autobiografische boek TIKA. Met enige regelmaat zal ze op Energy+ Life bloggen over haar visie op gezondheid, sporten en voeding.

Google+ 

  • michael

    De tips helpen wel