Slapen is een activiteit waar mensen geen genoeg van kunnen krijgen. Dit is terug te zien op social media als Facebook en Twitter, waarbij veel berichten het onderwerp ‘#slapen’ bevatten. Het is niet zo vreemd dat slapen mensen in deze mate bezig houdt, aangezien mensen ongeveer een derde van hun leven hieraan besteden.

Waarom slapen wij?

Op het moment dat mensen slapen, zorgt dit ervoor dat de hersenen opnieuw kunnen opladen voor het moment dat ze weer wakker zijn. Hierbij bestaat wel de misopvatting dat slapen helemaal géén energie kost. Het lichaam, zoals de hartspier, neemt namelijk geen rust als je slaapt en met name als je droomt, zijn ook je hersenen vrij actief tijdens het slapen. Zonder goed slaap is het voor mensen niet mogelijk om goed te kunnen functioneren in het dagelijks leven. Dit zorgt ervoor dat slapen gezien wordt als een primaire levensbehoefte van de mens.

Slaapproblemen

Door de jaren heen is het aantal activiteiten dat mensen ondernemen per dag flink toegenomen. Dit zorgt ervoor dat men gemiddeld een uur per dag minder slaapt per persoon. Vroeger sliep men gemiddeld 8 a 9 uur per dag en tegenwoordig is dit maximaal 7 uur per dag. Het aantal uur goed slapen dat je nodig hebt om je optimaal fit te voelen, is per persoon verschillend. Wel is bekend dat na 4 a 5 uur slaap, pas de ‘kernslaap’ van de nacht is beëindigd. Toch zijn er veel mensen die wegens diverse redenen slecht slapen en niet aan deze uren slaap per nacht komen, waardoor ze overdag minder goed kunnen functioneren.

Slapeloosheid

Een van de redenen waardoor mensen niet komen aan hun uren kernslaap, is slapeloosheid. Ongeveer 10% van de Nederlanders slaapt slecht op structurele of incidentele basis. Slapeloosheid
is niet toe te kennen aan een bepaalde oorzaak. De meest voorkomende problemen zijn het feit dat men niet in slaap komt, snurken en niet de hele nacht kunnen doorslapen. Als je niet goed slaapt, kan dit verder doorwerken in fysieke klachten in de rug, nek en gewrichten. Er zijn een aantal factoren die het slapen beïnvloeden, namelijk geluid, licht, temperatuur, beweging overdag en de ondergrond waarop je slaapt.

Goed slapen: factoren voor een goede nachtrust

Als je fit wilt voelen en optimaal wilt functioneren, is goed slapen van belang. Een belangrijke beïnvloeding op je slaap is, gezond bewegen. Op het moment dat je overdag genoeg beweegt, zorgt dit ervoor dat je ’s avonds eerder in slaap valt. Daarnaast bevorderen ook een donkere, stille en koele slaapkamer dat je goed slaapt. Als laatste, maar niet het minste, is de ondergrond waar je op slaapt een belangrijke factor voor een goede nachtrust. Een goed matras zorgt ervoor dat je in een betere houding slaapt en daardoor ’s morgens opstaat zonder klachten aan je rug, nek en gewrichten. Bij Energy+ vinden wij het belangrijk dat je een matras koopt, die ook daadwerkelijk voor jou de beste ondersteuning biedt voor een goede nachtrust. Om deze reden biedt Energy+ een (anti-allergische) matras, lattenbodems en kussens. Op de site welke-matras, biedt Energy+ meer informatie over welke matras het beste matras is voor jou. Uiteindelijk zal een goed matras, zorgen voor een optimale, dagelijkse levenslust.

Een uitgebreide selectie aan artikelen over slapen vind je op ons blog!