Naar de hippe markt

In Eindhoven is dit jaar voor het eerst een Feel-goodmarkt georganiseerd. Daarmee lijkt het verschijnsel ‘hippe markt’ zich steeds steviger te wortelen in Hollandse bodem. In Amsterdam heb je de Sunday Market bij de Westergasfabriek en ook de Pure Markt, een reizende markt met een aantal vaste locaties in de stad en een aantal wisselende locaties daarbuiten. In Rotterdam is er de Swan Market.

Wat is een hippe markt?

Ik ben er onlangs op eentje geweest, op een zonnige september-zondagmiddag. Bij het kleine zusje van de feel-goodmarkt in Eindhoven namelijk, die plaatsvond in Utrecht. En ik kreeg de volgende indruk.

We zijn allemaal weer thuis van vakantie, aan het werk, maar we willen nog wel genieten van de nazomerse sfeer. Dus in het weekend willen we graag iets buiten doen, met vrienden of familie. Geen eindeloze boswandelingen, die kunnen we in de herfst wel maken. Nee, graag iets festival-achtigs, maar dan wel dat de kinderen mee kunnen. Iets met kraampjes, muziek, eten en drinken, en leuke spulletjes. En dan niet zomaar spulletjes, want die halen we wel in de stad. Nee, hippe, aparte producten, die aansluiten bij waar we ons op het moment allemaal mee bezig houden: met zo verantwoord mogelijk consumeren, met het kweken van onze eigen groente op het balkon, en met de vraag wat we zullen dragen deze herfst en wat we in ons huis zullen neerzetten. Dat is de feel-goodmarkt zoals ik hem onlangs heb leren kennen.

Als ik het nader ga uitzoeken, merk ik dat die indruk niet helemaal klopt. Ten eerste is het niet een nazomerevenement, maar een terugkerende markt, die bij slecht weer op sommige plaatsen binnen wordt gehouden. De markten zijn geïnspireerd op Camden Market, Portobello Market en Bourough Market in Londen. De bedoeling is dat designers en creatievelingen hun spullen aan het publiek kunnen tonen, een publiek dat daar dan op een laagdrempelige manier kennis mee kan maken. Het kan dan gaan om gebruiksvoorwerpen, kunst en mode. Daarnaast worden er streekproducten verkocht, per slot van rekening worden die vaak gemaakt door kleine onafhankelijke producenten, dus dat past er goed bij. Een vriendin van mij die in Eindhoven woont en meteen trouwe bezoeker van de markt daar is geworden, haalde er een zak met spullen om zelf thuis paddestoelen te kweken. Ook had ze er piepkuiken van de barbecue gegeten, iets wat ze dan weer minder vond passen bij zo’n Feelgoodmarkt.
“Maar misschien was het wel een biologisch kuiken,” zei ik.

Hoe dan ook, in Nederland kunnen we op steeds meer plaatsen naar een markt vol kunst, design en mode, onder het genot van een ambachtelijk bereid hapje uit de streek. Een platform voor ondernemende kunstenaars, ontwerpers en designers, en tegelijk een gezellig uitje voor het hele gezin.

Alette Jurgens-van Bentum

Alette Jurgens-van Bentum (1972) is Neerlandicus, wekelijks bezoeker van de sportschool en schrijfster van het autobiografische boek TIKA. Met enige regelmaat zal ze op Energy+ Life bloggen over haar visie op gezondheid, sporten en voeding.

Google+