Wereld slaapdag!

Een heugelijke dag vandaag want het is namelijk Wereld Slaapdag! In het leven geroepen door de World Sleep Day Organisation om aandacht te besteden aan ‘het genot van slapen’ en iets te doen aan problemen die met slaap te maken hebben. Een goede nachtrust hoort namelijk ook bij een gezonde levensstijl

De meeste slaapstoornissen zijn te voorkomen of te behandelen. Minder dan een derde van de mensen met slaapproblemen zoekt professionele hulp. En dat terwijl aan slaap gerelateerde problemen kunnen zorgen voor veel gezondheidsissues zoals hart en vaatziekten, spanningen en zelfs diabetes. Er zijn over de hele wereld zoveel mensen met slaapproblemen dat het ‘World Sleep Committee’ het zelfs een epidemie noemt.

Thema van de World Sleep Day is dit jaar “Good Sleep, Healthy Aging,” wat de aandacht naar de klachten van slapeloosheid van ouderen trekt. Een goede nachtrust krijgen is volgens de World Sleep Day organisation mogelijk op elke leeftijd en is tevens op iedere leeftijd belangrijk voor de gezondheid.

De tien geboden voor een goede nachtrust volgens de World Sleep Day Organisation:

1. Ga op dezelfde tijd naar bed en sta elke dag op dezelfde tijd op.

2. Maak een middagdutje niet langer dan 45 minuten.

3. Vermijdt overmatig alcoholgebruik en rook niet in de laatste 4 uur voordat je gaat slapen.

4. Vermijdt cafeïne in de laatste 6 uur voor bedtijd Dit houdt ook thee, frisdrank en chocolade in.

5 Vermijdt zwaar, pittig of zoet voedsel in de avond. Een lichte snack kan wel. 

6. Beweeg regelmatig maar niet vlak voordat je naar bed gaat.

7. Zorg voor een goed bed.

8. Ventileer de slaapkamer en zorg voor een goede temperatuur.

9. Blokkeer alle afleidende geluiden en zorg voor zo min mogelijk licht in de slaapkamer.

10. Gebruik je bed om in te slapen of met je partner te slapen en dus niet als kantoor of waskamer.

Gratis Snurk App

Kun je zelf slecht slapen vanwege het gesnurk van je kamergenoot, dan heb je vandaag geluk. Een telefoon-app van longarts Rob Janssen van het Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis tegen snurken is vandaag vanwege Wereld Slaapdag gratis te downloaden. De app is geschikt voor iPhone en iPod. Die kunnen op de borst worden bevestigd. De zogenoemde ‘Snore Trainer’ traint mensen om tijdens de slaap niet op de rug te gaan liggen door te gaan trillen als de slaper dit probeert.

Karin Leijen (1984) is freelance journalist en editor met Twentse roots maar woonachtig in de Betuwe. Is (mede)eigenaar van audiovisueel productiebedrijf Pecto Productions. Doet haar best om gezond te leven, sport daarom regelmatig en is zelden te vinden bij een fastfoodketen. Houdt van slechte films en goede muziek. Heeft last van ochtendhumeur, bewondert doorzetters en kan een beetje humor in de mens zeer waarderen.

Google+