Weg met stress! Vier oefeningen om stress te verlagen

Stress, stress en nog eens stress. Hoe vaak horen we deze woorden wel niet vallen. Een groot percentage van de Nederlandse bevolking voelt stress van het werk, de privé situatie of de maatschappij. Dat stress niet goed voor je is, weet iedereen. Hoe kun je echter stress verminderen zonder drastisch je leven om te gooien? Een vraag waar velen naar op zoek zijn. Wij proberen je hierin te helpen door vier tips te geven waarmee je een stresslozer bestaan kunt leiden en je beter, gezonder en energieker zult gaan voelen.

[author] [author_image timthumb=’on’]http://www.energy-life.nl/wp-content/uploads/2011/12/Winnie-the-Pooh.jpg[/author_image] [author_info]“Don’t underestimate the value of Doing Nothing, of just going along, listening to all the things you can’t hear, and not bothering.” – Winnie the Pooh, over ontspannen[/author_info] [/author]

Fietsen naar je werk.

Onderzoek gedaan aan de Northwestern University heeft aangetoond dat middels 20 minuten fietsen op 75% van je hartslag á 4 keer per week, kan zorgen voor een boost in feel-good hormonen als serotonine en dopamine. Zo krijg je een natuurlijke dosis ontspanning binnen door lekker in beweging te zijn. Bovendien verlies je zo ook de nodige calorieën. Elke dag een half uurtje fietsen naar je werk zorgt ervoor dat je gemiddeld 160 calorieën verliest. Dat is evenveel als 22 minuten fitnessen en goed voor het verbranden van 1 boterham met kaas of 2 biertjes.

Beoefen 10 minuutjes Tai Chi voor het slapen gaan

Tai Chi is een vechtsport, gezondheidsoefening en een belangrijke manier om te ontspannen. Het vindt zijn oorsprong in China en van belang zijn ontspanning, een goede lichaamshouding en energiepatronen begrijpen. Tai Chi kan naast ontspanning een ondersteuning zijn bij vele soorten lichamelijke klachten, waaronder RSI, nek-, schouder- en rugklachten.

De focus op ademhaling en beweging zorgt er voor dat spanning vermindert en het slapen gaan door de stressverlaging een stuk prettiger zal zijn.

Boksen: Sla de frustraties van je af

Even lekker die ellendige baas of irritante collega op een boksbal visualiseren. Niets heerlijker om daar vervolgens eens lekker op los te rammen na een zware dag op kantoor. Boksen kan enorm stressverlagend werken en zorgt daarnaast voor spieropbouw en een flinke verbranding van calorieën. Bovendien heeft boksen een bewezen positief effect op veroudering. Door de inspanning en het verlagen van stress niveaus middels boksen zorg je ervoor dat stress gerelateerde huidveroudering de kop wordt ingedrukt.

Zwemmen: 2x een half uurtje in de week

Zwemmen is één van de sporten die niet alleen goed is voor je conditie, maar bovendien ook alle spieren in je lichaam sterker maakt. Zowel de rug, buik, benen als armspieren dienen veelvuldig gebruikt te worden. Door de ligging in het water hebben deze echter weinig weerstand, waardoor klappen op bijvoorbeeld enkel en knie nihil zijn. Naast dat het goed voor je lichaam is en een effectieve wijze voor afvallen, heeft zwemmen een belangrijk extra effect. Het zorgt namelijk voor een endorfine kick wat ervoor zorgt dat de stress in je lichaam enorm afneemt (Hull University). Slechts 10 minuten zijn  al voldoende om even volledig te ontstressen.

Tom Hoekjan

In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met hardlopen en doet dan ook met enige regelmaat mee aan hardloopwedstrijden. Hardlopen blijft voor hem een hobby, een podiumplaats zit er dus helaas niet in. Door zijn werkervaring als hulpkok weet hij ook hoe je een makkelijke en gezonde maaltijd op tafel kan zetten.

Google+