Signaleer en voorkom RSI

Volgens onderzoek is internet hard op weg om de televisie voorbij te lopen. Vooral jongeren brengen mede daardoor steeds meer tijd door achter de computer. Negatieve gevolgen van dit toenemende computergebruik zijn er ook. Slechte ogen, rug- en nekklachten en slaapproblemen komen steeds meer voor. Waar worden deze klachten door veroorzaakt en, belangrijker nog: Wat kun je er aan doen?

RSI

De bekendste “computerziekte” is RSI (Repetitive Strain Injury). Dat betekent letterlijk: Klachten door herhaalde beweging. RSI is een verzamelnaam voor diverse pijnklachten in nek, schouders, armen, polsen, handen en soms zelfs in de benen. RSI wordt veroorzaakt door een repeterende bewegingen, zoals het klikken met de muis of typen op een toetsenbord, waarbij weinig tot geen variatie in de werkhouding zit. Andere factoren die een negatieve rol spelen zijn werkdruk, werkplek en lichamelijke conditie.

Hoewel RSI zich geleidelijk ontwikkelt, kunnen de klachten in zeer korte tijd verergeren. Het is daarom belangrijk de eerste signalen meteen serieus te nemen. Wie te lang wacht, loopt het risico dat de klachten steeds erger worden.

[author] [author_image timthumb=’on’]http://www.energy-life.nl/wp-content/uploads/2011/10/sms-duim.jpg[/author_image] [author_info]RSI-klachten zijn toegeschreven aan onder meer het gebruik van de computermuis, met als gevolg een probleem als de muisarm, of het spelen met andere computerapparatuur met als gevolg de Game Boy-duim, of (vanaf circa 2001) de sms-duim. Andere problemen zijn terug te voeren naar bijvoorbeeld het doorschuiven van boodschappen door een caissière, of aandoeningen door het spelen van tennis (tenniselleboog). Bron: Wikipedia [/author_info] [/author]

RSI Verschijnselen

Verschijnselen die kunnen duiden op RSI zijn: Pijn, stijfheid, tintelingen, coördinatieverlies, krachtverlies, huidverkleuringen en temperatuurverschillen aan nek, bovenrug, schouder, boven- en onderarm, elleboog, pols of hand

Risicogroepen RSI

Niet alleen mensen die achter de computer zitten lopen risico, maar ook bijvoorbeeld caissières, kappers, lopende bandmedewerkers, schilders, musici en chirurgen.

Maatregelen tegen RSI

De dislocaties van de wervelkolom kunnen behandeld worden. Maar zoals bij veel dingen, geldt ook nu dat voorkomen beter is dan genezen. Wie veel achter de computer zit, kan zelf de nodige maatregelen nemen.

  1. Zorg er bijvoorbeeld voor dat uw stoel de juiste hoogte heeft ten opzichte van het bureau.
  2. Ook is het verstandig zo veel mogelijk rechtop te zitten.
  3. Het is tevens belangrijk het werk regelmatig te onderbreken, bijvoorbeeld om koffie te halen of even een stukje te lopen
  4. Wie veel overtypt of werkt vanaf documenten, moet er op letten dat de afstand oogdocument ongeveer gelijk is aan die van oog tot beeldscherm
  5. Ook wordt aangeraden gebruik te maken van een documenthouder.

Enkele tips om RSI te voorkomen

  • Ons lichaam heeft een goed waarschuwingssysteem. Negeer niet klakkeloos protesten
  • Stel uw computer zo in, dat u niet alleen met uw muis hoeft te werken,maar ook met de verschillende functietoetsen en toetsencombinaties van uw toetsenbord
  • Zet uw archiefkast iets verder weg, zodat u erheen moet lopen
  • Fleur uw kamer op met planten en geeft ze af en toe water
  • Loop wat vaker naar uw collegae i.p.v. de telefoon of e-mail te gebruiken
  • Vul uw 10 minuten pauzes in met oefeningen, ander werk en/of lopen
  • Veel water drinken. Stimuleert de beweging doordat u vaker naar de wc mot, en onderbreekt daardoor het beeldschermwerk
  • Een bezoek aan de sauna werkt ontspannend en bevordert de bloedsomloop. Dit geldt ook voor sporten

Gezichtsstoornissen

Er blijkt een stijging van het aantal mensen te zijn dat een bril nodig heeft door computergebruik. Uit onderzoek bleek dat werknemers onder de 45 jaar die met een computer werken vaker een bril nodig hebben dan leeftijdsgenoten die niet achter een beeldscherm zitten. Uit dit onderzoek kwam ook naar voren dat dit voornamelijk vrouwen betreft. Zij brengen meer tijd door achter het beeldscherm dan mannen. Gezien het feit dat jongeren nog vaker achter de computer zitten, is de verwachting dat dit aantal verder toeneemt.

Vermoeide ogen

Mensen die veel achter de computer zitten, kunnen last krijgen van vermoeide en branderige ogen. Vermoeide ogen worden veroorzaakt door indroging van het traanvocht op de oogbol. Normaal verspreidt traanvocht zich over de oogbol wanneer met de ogen wordt geknipperd. Wie achter een beeldscherm zit, heeft de neiging de ogen wijd open te houden en minder te knipperen. Uit testen bleek dat het aantal knipperingen van de ogen in ontspannen toestand 22 keer per minuut is. Bij het lezen van een tekst op het beeldscherm was dat slechts 7 keer. Niet voor niets klaaagt 70 tot 75% van de mensen die werken met een computer over gezichtsstoornissen.

CVS

Deze stoornissen, naast droge ogen onder meer oogirritatie, hoofdpijn en moeite om een specifiek voorwerp te fixeren, worden Computer Vision Syndrom (CVS) genoemd. Dit valt onder meer te voorkomen door rekening te houden met de afstand van het scherm tot de ogen. Dit moet zo’n 60 centimeter van uw gezicht af staan. Dat is ongeveer de lengte van uw arm. Het scherm iets lager dan de ooghoogte plaatsen, zorgt er bovendien voor dat u automatisch vaker met de ogen knippert. Lukt dat niet, probeer er dan zelf op te letten dat u vaker met de ogen knippert. Het is daarnaast handig om elk kwartier gedurende 15 seconden een ander voorwerp te bekijken. In de ruimte, zodat de ogen regelmatig kunnen aanpassen aan verschillende afstanden. Oogdruppels, als vervanger van traanvocht, kunnen ook helpen tegen droge ogen. Wanneer u van een document werkt, is het raadzaam een documenthouder te gebruiken, die op dezelfde afstand hangt als het scherm. Op die manier hoeven de ogen zich niet voortdurend opnieuw aan te passen.

Slecht slapen

Naast de genoemde problemen kan te veel computergebruik ook leiden tot problemen met slapen. Uit onderzoek is gebleken dat gebrek aan slaap vaak in relatie staat tot elektronische media. Mensen die ’s avonds langer op het internet doorbrachten, bleken minder goed te slapen. Is het dan helemaal niet goed om na een dag werken ook thuis nog achter de computer te gaan zitten? Uiteraard kan even werken, chatten of surfen geen kwaad. Maar zoals waar te voor staat, is ook te lang computeren niet goed. Probeer daar rekening mee te houden, door bijvoorbeeld een bepaald tijdsip met jezelf af te spreken waarop de pc uitgaat.

Tom Hoekjan

In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met hardlopen en doet dan ook met enige regelmaat mee aan hardloopwedstrijden. Hardlopen blijft voor hem een hobby, een podiumplaats zit er dus helaas niet in. Door zijn werkervaring als hulpkok weet hij ook hoe je een makkelijke en gezonde maaltijd op tafel kan zetten.

Google+