‘Oventopper’ wint Voedingscentrum Bachelor’s Award 2013

Welk nieuw product draagt het beste bij aan een gezond en duurzaam eetpatroon? De jury van de Voedingscentrum Bachelor’s Award riep het idee Oventopper van vier studenten Food Design & Innovation van HAS Den Bosch uit als winnaar. Deze saus op basis van peulvruchten en groente kan het eten van vis stimuleren.

‘Ontwikkel een nieuw product of concept, of pas een bestaand product zo aan dat het bijdraagt aan een gezonder en duurzamer eetpatroon van de consument’, dat was de opdracht waar Ralph, Lieke, Eefke en Els mee aan de slag gingen. En dat ging de studenten goed af, zo blijkt uit het juryrapport over de Oventopper.

De studenten bedachten een saus voor bovenop een ovengerecht met vis of vlees in vijf smaakvarianten. Ze lieten consumenten proeven en die bleken heel tevreden over de smaak en textuur. Mensen die het lastig vinden om vis klaar te maken en het daarom niet zo vaak eten, krijgen met de Oventopper volop handvatten voor een makkelijke en gezonde bereiding. Aan duurzaamheid is ook gedacht door in deze saus groenten uit reststromen te verwerken en door de keuze voor peulvruchten. De kostprijs is niet zo hoog en de Oventopper kan op grote schaal geproduceerd worden. De jury ziet het ‘zo in de winkel liggen’.

Recordaantal inzendingen

Maar ook de andere inzendingen waren zeer de moeite waard. Het niveau lag dit jaar erg hoog. De tweede plaats ging naar Lisa, Merel, Marlot, Gladys en Katharina. Deze studenten Voeding & Diëtetiek van de Hogeschool van Amsterdam bedachten het concept ‘Vintage spread’, een broodbeleg op basis van ‘vergeten groente’. De Pizza Bambini van Dennis, Sandra en Jolien, studenten Voeding & Diëtetiek aan de Hanze Hogeschool, won de derde plek. Deze extra kleine pizza met veel groente en weinig zout kan zorgen dat kinderen minder grote porties pizza eten.

Dit jaar deden studenten van bijna alle foodgerelateerde opleidingen in Nederland mee. Vanuit tien opleidingen werden in totaal maar liefst 40 ideeën voor nieuwe producten ingestuurd. De inzendingen werden beoordeeld door een jury bestaande uit vertegenwoordigers van de levensmiddelenindustrie, de retail, de Consumentenbond, het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, het ministerie van Economische Zaken, en het Voedingscentrum.

 

Karin Leijen (1984) is freelance journalist en editor met Twentse roots maar woonachtig in de Betuwe. Is (mede)eigenaar van audiovisueel productiebedrijf Pecto Productions. Doet haar best om gezond te leven, sport daarom regelmatig en is zelden te vinden bij een fastfoodketen. Houdt van slechte films en goede muziek. Heeft last van ochtendhumeur, bewondert doorzetters en kan een beetje humor in de mens zeer waarderen.

Google+