Mijn eigen balansweken

Een jojo ben ik nooit geweest. Ik heb me altijd laten vertellen dat als je te weinig voedsel tot je neemt, je lichaam denkt dat het oorlog is. En zodra je dan weer gaat eten, dan houdt het lichaam extra voedingsstoffen vast omdat het denkt: hoera, we krijgen weer iets. Toch vond ik het nodig om na de kerstdagen wat kilootjes kwijt te raken. Ik ben dol op de gezelligheid van kerst en ga me echt niet inhouden. Maar daardoor paste ik niet meer goed in mijn broeken.

Boterhammen met appelstroop

Dit is wat ik heb gedaan: ik ontbeet twee weken lang met twee boterhammen met appelstroop. Het was niet gemakkelijk om het uitgebreide ontbijt wat ik ook wel eens neem, met gebakken eieren en spek, te laten staan. Maar alles om weer in die broeken te passen.  Ik lunchte ook met twee boterhammen met appelstroop, in plaats van met soep, salades en andere lekkere dingen die ik normaal neem. En ik nam een verantwoorde avondmaaltijd met mager vlees, twee ons groente en twee ons salade, en dus geen grote borden spaghetti bolognese, hamburgers, kaasfondue of roti kip…moeilijk hoor!

Voor de trek tussen door nam ik glazen tomatensap en rijstwafels. Ik besef dat niet iedereen van tomatensap of rijstwafels houdt, maar voor mij werkte het goed. Het was puur om van de ene maaltijd naar de andere te komen. Van tomatensap en rijstwafels word je niet dik en je hebt toch iets in je maag. Ik heb mijn omgeving verteld waar ik mee bezig was en waarom ik de koekjes en frisdrank, de spaghetti en de hamburgers tijdelijk liet staan. Dat kon men gelukkig goed begrijpen. Na twee weken was ik inderdaad drie kilo kwijt en paste ik weer in mijn broeken. Dat vierde ik niet met een roze koek, maar keurig met een kopje thee en een mariabiscuitje.

[box]

Mythes rondom afvallen

  1. “Wanneer je gewicht wilt verliezen, kun je beter vijf dan drie maaltijden per dag eten” – Het aantal maaltijden per dag maakt geen verschil, alleen het aantal calorieën telt.
  2. “Overslaan van maaltijden past in een goed dieet” – Niet waar, je krijgt juist meer trek en tijdens de volgende maaltijd ben je geneigd om meer te eten.
  3. “Eten vlak voor bedtijd en ’s avonds zorgt ervoor dat je meer aan komt” – Niet waar, het gaat immers om het aantal calorieën over de hele dag. Het tijdstip waarop je die calorieën neemt maakt weinig verschil.

Bron: http://www.leerwiki.nl/Wat_is_het_jojo-effect [/box]

Mijn balansweken

Ik houd regelmatig zo’n sessie als het weer eens naar mijn smaak uit de hand is gelopen met de lekkere dingen. Mijn balansweken noem ik ze. Het veroorzaakt geen gejo-jo omdat je eigenlijk normaal blijft eten. Je laat alleen al het snoep en frisdrank staan en eet verantwoord. Shakes en poeders heb ik nog nooit gebruikt. Ook blijf ik trouw naar de sportschool gaan!

En wat doen jullie om op gewicht te blijven?

Alette Jurgens-van Bentum

Alette Jurgens-van Bentum (1972) is Neerlandicus, wekelijks bezoeker van de sportschool en schrijfster van het autobiografische boek TIKA. Met enige regelmaat zal ze op Energy+ Life bloggen over haar visie op gezondheid, sporten en voeding.

Google+