Light is niet altijd gezonder

‘Doe mij maar een colaatje.’ 

 ‘Wil je een cola-Light of gewoon?’

‘Doe mij maar een cola-light, moet aan de lijn denken he’ 

Bovenstaand gesprek is vast herkenbaar. Maar weten we eigenlijk wel waar het over hebben als het om ‘light’ gaat?

Veel mensen overschatten de gezondheidsvoordelen van light-producten. Zo blijkt uit een onderzoek van het Voedingscentrum en Gezondheidsnet.nl uitgevoerd onder 1264 consumenten. De ondervraagden weten wel ongeveer wat het betekent. Maar wat en hoeveel er van een bepaalde stof minder inzit, is voor hen onduidelijk.

Wat is light?

Maar liefst 30 procent van de ondervraagden denkt dat ‘light’ staat voor minimaal de helft minder calorieën; eigenlijk betekent ‘light’ een reductie van ten minste 30 procent. Slechts 20 procent van de mensen weet dat de term ‘light’ inhoudt dat er óf minder vet  óf minder suiker óf minder calorieën in het product zitten.

Maar liefst 29 procent denkt dat er zowel minder calorieën, als minder suikers, minder zout én minder vetten in het product zitten. Verder denkt 30 procent van de mensen die aangeven dat ‘light’ minder calorieën betekent, dat een light-product minimaal de helft minder calorieën levert dan de reguliere variant. Het Voedingscentrum benadrukt dat die hoge verwachtingen misplaatst zijn: als er ofwel 30 procent minder suiker, ofwel 30 procent minder vet, ofwel 30 procent minder calorieën in een product zitten, mag de term ‘light’ op de verpakking staan.

Niet altijd gezonder

De term light wil niet altijd zeggen dat het product veel gezonder is of veel minder calorieën levert dan de normale variant. Zo is het verschil in calorieën tussen reguliere en light-chips erg beperkt. In light-chips zit wel 30 procent minder vet, maar er zijn extra koolhydraten ingestopt; vandaar het minimale verschil in calorieën. Aan de andere kant zijn vooral de light-varianten van frisdranken een beduidend betere keuze voor mensen die op hun gewicht willen letten dan de gewone frisdranken, aangezien deze frisdranken bijna geen calorieën leveren.

Ook is uit het onderzoek, van het Voedingscentrum en Gezondheidsnet.nl,gebleken dat 88 procent van de consumenten graag direct op de verpakking wil zien op welk aspect het product ‘light’ is.

Karin Leijen (1984) is freelance journalist en editor met Twentse roots maar woonachtig in de Betuwe. Is (mede)eigenaar van audiovisueel productiebedrijf Pecto Productions. Doet haar best om gezond te leven, sport daarom regelmatig en is zelden te vinden bij een fastfoodketen. Houdt van slechte films en goede muziek. Heeft last van ochtendhumeur, bewondert doorzetters en kan een beetje humor in de mens zeer waarderen.

Google+