Help, het is herfst!

De blaadjes gaan vallen, en ineens voelen we ons moe. De fijne zomer is voorbij, de vakantie zijn we alweer zowat vergeten, het wordt steeds kouder en natter, nog even en het is donker als we naar ons werk gaan en donker als we weer thuiskomen. Brrr!

Wat kun je doen om de donkere dagen door te komen?

Allereerst kun je jezelf natuurlijk wapenen tegen het weer. Steek een goede paraplu in je tas waar je ook gaat. Neem standaard fietslampjes mee voor een goede zichtbaarheid in het donker. Een regenpak of poncho is heel fijn als je lange stukken moet fietsen. In de stad heb je misschien genoeg aan een goede winterjas. Er zijn allerlei handige dingen in de handel zoals Rainlegs, een soort kappen voor over je bovenbenen, die handiger zijn in het gebruik dan een complete regenbroek. En de regenlaars voor dames is de afgelopen jaren een mode-item geworden: ze zijn er met ruiten, met stippen, met bloemen, of zelfs hip vormgegeven met een hak en versierd met gespen. Vergeet dus de natte voeten. Tegen een nat hoofd draag je een zuidwester. Nog niet tot mode verklaard, maar dat kan nooit lang meer duren.

Goed, we houden het buiten warm en droog. Maar hoe houden we het binnen aangenaam? Daar is de lucht droog en warm, van de centrale verwarming. Bakjes water aan de radiatoren hangen is verstandig, om de luchtvochtigheid op peil te houden. En ook al is het geen weer om de ramen open te zetten, dan is het toch belangrijk om je huis goed te blijven ventileren. Dat betekent dat er altijd ergens een roostertje of iets dergelijks moet openstaan. Want bij onvoldoende ventilatie wordt de lucht te vochtig. Ook stook je in een goed geventileerd huis zuiniger, omdat er geen warmte nodig is om het water te laten verdampen. Naast het ventileren is het nodig om van tijd tot tijd een kwartiertje te luchten: alle ramen en deuren tegen elkaar open! Ook in de herfst en de winter.

last van herfstkwaaltjes?

Ondanks alle maatregelen binnen en buiten kun je toch last krijgen van een droge huid of gebarsten lippen. Extra smeren met bodylotion en lippenbalsem is in de herst helemaal niet overbodig. Verder is het belangrijk om ondanks de korte dagen, toch genoeg daglicht te krijgen. Daglicht is van invloed op onze biologische klok, het maakt ons wakker en alert. Zonlicht -gesteld dat die eens schijnt- zorgt voor de aanmaak van vitamine D. Ga naar buiten in de lunchpauze, om lekker een half uur te wandelen. Het voelt niet alleen goed, het ís ook goed.

Verder is het in de herfst en de winter ook goed om extra aandacht aan de inwendige mens te besteden. Na een pittige fietstocht door de regen, of een lange file, of uren treinvertraging wegens blaadjes op de rails, is een mens wel toe aan echt herfstig comfort food. Pompoensoep bijvoorbeeld, of stoofpeertjes, of appeltaart. Het goede nieuws is, dat we hiervoor niet meer uren in de keuken hoeven te staan! Pompoensoep is er tegenwoordig in een zak, stoofpeertjes koop je in een pot, en appeltaart ligt in het koelvak. Natuurlijk is het ook lekker om het allemaal zelf te maken, maar dat is meer iets voor de beroemde regenachtige zondagmiddagen, waarvan we er ook nog genoeg zullen doormaken in dit jaargetijde.

Een fijne herfst!

Alette Jurgens-van Bentum

Alette Jurgens-van Bentum (1972) is Neerlandicus, wekelijks bezoeker van de sportschool en schrijfster van het autobiografische boek TIKA. Met enige regelmaat zal ze op Energy+ Life bloggen over haar visie op gezondheid, sporten en voeding.

Google+