Fit lijf tussen 9 en 5

Geen zin of tijd om uren te fietsen, lopen of halters te drukken in een sportschool? Zoek dan eens een manier om oefeningen te verwerken in je dagelijkse ritme. Met meer beweging zit je lekkerder in je vel, slaap je beter en zie je er uiteindelijk natuurlijk ook strakker uit. Maar hoe krijg je dat voor elkaar naast je slopende baan?

Loop

Laat de auto en het openbaar vervoer staan en loop of fiets als het even kan naar je werk. Bewegen in de ochtend zorgt ervoor dat je lijf en hersenen lekker wakker worden en dus heb je ruimte in je hoofd om rustig je dag voor te bereiden. Uiteindelijk zul je fitter op je werk aankomen dan wanneer je met de auto was gegaan. Is je werk te ver weg en kun je niet anders reizen dan met het openbaar vervoer? Stap dan enkele haltes eerder uit en loop het laatste stuk.

Benut loze minuten

Sta je te wachten bij de koffiemachine, op je baas die nog in een vergadering zit of op de reparateur die bezig is met het kopieerapparaat? Gebruik die loze minute nuttig en beweeg. Rek en strek je uit, zet eventueel muziek aan en dans je even lekker los. Dit is niet alleen goed voor de doorstroming van je bloed na een paar uur achter je bureau te hebben gezeten, maar het is ook meteen een flinke boost voor je humeur!

Werknemers die lang achtereen zitten zonder tussentijds te bewegen, hebben een grotere kans op ernstige chronische ziekten zoals diabetes type II en op overgewicht – Nederlands instituut Sport en Bewegen

Neem de trap

Mijd de lift en neem de trap. Niet alleen op je werk maar ook in winkelcentra, de bibliotheek, op school etc. Overal waar een lift zit, daar zit ook een trap. Hoe vaker je dit doet, hoe makkelijker het wordt.

Geniet van je pauze

Geniet van je pauze door even lekker naar buiten te gaan in plaats van te lunchen in de muffe kantine. Zoek eventueel een pauzemaatje op je werk en loop samen een blokje om. Heb je lang pauze en zijn de mogelijkheden aanwezig ga dan even lekker sporten. Of het nou een blokje om is in de frisse lucht, of een complete workout in de sportschool, na de beweging voel je je weer helemaal fit voor de rest van de werkdag.

Squat

Van de kantine naar je collega op een andere afdeling. Even langs het kantoor van je baas. Naar de ingang om een pakketje aan te nemen. Het pakketje afleveren bij de collega op weer een andere afdeling. Weer terug naar je eigen kantoor….. Soms loop je wat af op je werk. Helemaal niet erg natuurlijk want die beweging is hartstikke goed. Maar zet er eens een tandje bij en squat een paar keer tijdens het lopen. Het ziet er misschien een beetje vreemd uit maar er is vast wel ergens een hoekje te vinden waar niemand kijkt. Aan het einde van de dag heb je misschien wel flink wat getraind zonder dat je er echt bij stilstond.

Karin Leijen (1984) is freelance journalist en editor met Twentse roots maar woonachtig in de Betuwe. Is (mede)eigenaar van audiovisueel productiebedrijf Pecto Productions. Doet haar best om gezond te leven, sport daarom regelmatig en is zelden te vinden bij een fastfoodketen. Houdt van slechte films en goede muziek. Heeft last van ochtendhumeur, bewondert doorzetters en kan een beetje humor in de mens zeer waarderen.

Google+