Een goed ontbijt: Gezondheid!

Een goed begin is…. inderdaad het halve werk. Dat geldt zeker voor het ontbijt. Wie goed ontbijt heeft daar de rest van de dag een hoop plezier van. Ontbijten is volgens voedingsdeskundigen zelfs de belangrijkste maaltijd van de dag.

[author] [author_image timthumb=’on’]http://www.energy-life.nl/wp-content/uploads/2011/10/rusland.gif[/author_image] [author_info]Russen beginnen hun dag met een ontbijt of Zavtrak. Dit is een hartige maaltijd waar ruimschoots de tijd voor wordt genomen. Op het menu staan veel proteïne rijke ingrediënten zoals eieren, worstjes, koud vlees en kaas. Dit gaat vergezeld van  brood en boter met thee of koffie. Daarnaast zijn Russen ook gek op warme pap in de ochtend.[/author_info] [/author]

Een toastje, een flink glas ontbijtdrink, een gebakken ei of een boterham met pindakaas. De variatie van het ontbijt is heel groot. Het is niet alleen belangrijk te letten op wat je eet. Het is ook heel belangrijk dat je wat eet. Het lichaam moet ’s morgens vroeg namelijk eerst nog op gang komen, nadat het een nacht heeft stilgelegen. Als er in de nacht geen voeding binnenkomt, dikt gal in. Wie niet goed ontbijt, heeft dus een toenemende kans op galstenen. De gal moet zich kunnen uitspreiden over vettigheid. Een gebakken ei is dan helemaal zo gek nog niet.

Overdrijf de hoeveelheid eten natuurlijk ook niet. Een ontbijt bevat ongeveer 1/3 van alle energie die dagelijks nodig is. Grote maaltijden zorgen ervoor dat er veel bloed naar de darmen stroomt, zodat de spijsvertering op gang komt. Een te groot ontbijtmaal zorgt voor vermoeidheid nog voordat de dag begint. Als het ontbijt te klein is, kan een te lage bloedglucosewaarde ontstaan en daardoor concentratiegebrek. Een te klein ontbijt veroorzaakt ook de zin in snoep tussendoor.

Het belang voor kinderen

Is voor volwassenen een goed ontbijt al belangrijk, voor kinderen is de eerste maaltijd van de dag helemaal onontbeerlijk. Niet alleen voor de lichamelijke ontwikkeling, maar ook voor hun geestelijke ontwikkeling. Vitaminen en mineralen in het ontbijt houden de kinderen letterlijk en figuurlijk bij de les.

De zogenaamde ontbijtrepen die in de supermarkt te verkrijgen zijn, voldoen bij lange na niet aan de behoefte van opgroeiende kinderen. Niet alleen bevatten ze onvoldoende voedingsstoffen, ook worden ze vaak te gehaast genuttigd waardoor het positieve effect van het ontbijt teniet wordt gedaan.

Ontbijt in Nederland

Een typisch traditioneel Nederlands ontbijt bestaat voornamelijk uit een lichte broodmaaltijd. Men kiest bijvoorbeeld een plak volkorenbrood of wittebrood, en smeert daarop boter of margarine, en daar weer op een keuze uit broodbeleg, zoals kaas, jam, hagelslag, pindakaas, ham (of andere soorten dungesneden plakjes vlees).

[author] [author_image timthumb=’on’]http://www.energy-life.nl/wp-content/uploads/2011/10/Japan.jpg[/author_image] [author_info]Japanners hebben andere ontbijtgewoonten dan Nederlanders, zo zijn de ingrediënten van een traditioneel Japans ontbijt: Gekookte rijst, gestoofde/gestoomde groenten, een rauw ei en een tofusoep, ook wel misosoep genoemd. Itadakimasu (eet smakelijk)! [/author_info] [/author]

Tom Hoekjan

In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met hardlopen en doet dan ook met enige regelmaat mee aan hardloopwedstrijden. Hardlopen blijft voor hem een hobby, een podiumplaats zit er dus helaas niet in. Door zijn werkervaring als hulpkok weet hij ook hoe je een makkelijke en gezonde maaltijd op tafel kan zetten.

Google+