Ben ik te dik? Je Body Mass Index zegt niet alles!

Ben ik te dik? Dat is een vraag die mensen zich veelal stellen. Vooropgesteld staat dat wanneer je jezelf, gezond en fit voelt bij je gewicht je jezelf niets aan moet laten praten. Toch zijn er echter indicatoren die aan geven of je al dan niet overgewicht hebt. Deze indicator wordt de body mass index (BMI) genoemd, ook wel bekend als de quetelet index. Hierbij wordt aan de hand van je gewicht en lengte een score bepaald welke aangeeft of je een gezond gewicht hebt. Toch is dit niet altijd helemaal accuraat. Er zijn immers meerdere factoren te onderscheiden die bepalen of je daadwerkelijk overgewicht hebt, onder meer spiermassa, vetpercentage, en buikomvang.

Wat is de Body Mass Index?

De Body Mass Index is een score om te bepalen of je al dan niet last hebt van overgewicht of ondergewicht. Een berekening van je eigen BMI is vrij gemakkelijk te maken: je deelt hierbij je eigen gewicht in kilo’s door het kwadraat van je lengte. Als je bijvoorbeeld 1.84 lang bent en je weegt 78 kilo dan is je BMI 24,6. Kijkend naar de scoretabel van de body mass index zit je dan in het goede kwadrant. Globaal gezien verdeeld die de groepen in 4 soorten:

  • Van 9,5 tot 18,5 betekent een te laag gewicht. Wat kan leiden tot een verhoogd gezondheidsrisico
  • Van18,5 tot 24,9 betekent een normaal gewicht. Hierbij is een gemiddeld gezondheidsrisico.
  • Van 25-29,9 betekent overgewicht. Hierbij loop je een verhoogd gezondheidsrisico.
  • Bij meer dan >30 punten is er sprake van obesitas en is er een sterk verhoogd risico.

Echter is deze stelregel nu altijd één op één juist? Nee, zeer zeker niet. Zo wordt er dan ook geen rekening gehouden met het vetpercentage en spiermassa. Spieren zijn immers zwaarder dan vet. Mensen met een uitstekende spierbouw zouden volgens het BMI systeem kunnen vallen in de categorie overgewicht. Tevens geldt BMI enkel voor volwassenen en niet voor kinderen.

Spieren wegen meer dan vet.

Er bestaat een wereld van verschil tussen lichaamsvet verminderen en gewicht verliezen. Veelal zijn mensen geobsedeerd door het verliezen van gewicht. Ze gaan naar het fitness centrum met als hoofddoel zo veel mogelijk gewicht te verliezen. Echter kan het nogal eens tegenvallen. Je maakt gebruik van een goed uitgewerkt fitnessprogramma en toch is het gewichtsverlies maar mondjesmaat. Het kan zelfs toenemen!

Geen paniek, spieren wegen meer dan lichaamsvet. Wanneer je een uitgewerkt fitnessprogramma volgt kan de weegschaal meer kilo’s aangeven. Toch staan er ook positieve punten tegenover, je kleren zullen je beter gaan passen en je lichaam zal zich strakker en mooier gaan vormen dan voorheen.

En er is meer… Spieren verbruiken meer energie dan lichaamsvet. Zelfs in momenten van rust zal je lichaam meer energie verbruiken. Een relatief simpel fitness programma kan deze voordelen al voor je realiseren. Elke spier die wordt ontwikkeld verbruikt meer energie in rusttoestand! Zo zul je niet enkel tijdens de workout calorieën verbranden, maar zal na de workout je lichaam meer energie nodig hebben en wordt voeding dus sneller opgenomen en verwerkt worden in je lichaam.

Meer weten dan je BMI?

Wil je meer weten dan enkel je BMI score. Dan zijn hier legio mogelijkheden voor, bijvoorbeeld het meten van je buikomvang en het opmeten van je vetpercentage. Echter zijn er ook handige gereedschappen in de markt die je hierin makkelijk en snel inzicht kunnen geven.

Met de Wifi lichaamsweegschaal krijg je een direct inzicht in je gewicht, spieropbouw en BMI. Op een dagelijkse basis wordt tevens inzicht gegeven (op je iPad, Smartphone of PC) in het verloop van je gewicht versus spieren. Om een beter beeld van je gewicht/gezondheidstoestand te krijgen en om te zien hoe deze vordert gedurende het fitnessprogramma/sportactiviteiten kan deze weegschaal een oplossing zijn.

 

 

Meer informatie vind je op http://www.withings.com/nl/weegschaal

Tom Hoekjan

In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met hardlopen en doet dan ook met enige regelmaat mee aan hardloopwedstrijden. Hardlopen blijft voor hem een hobby, een podiumplaats zit er dus helaas niet in. Door zijn werkervaring als hulpkok weet hij ook hoe je een makkelijke en gezonde maaltijd op tafel kan zetten.

Google+